نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 448
آفريدگار همه چيز است" (رعد- 16).
دليل آنهم روشن است وقتى با دلائل گذشته ثابت شد واجب الوجود يكى است، و همه
چيز غير از او ممكن الوجود است، بنا بر اين خالق همه موجودات نيز يكى خواهد بود.
2- توحيد ربوبيت
يعنى مدبر و مدير و مربى و نظامبخش عالم هستى تنها خدا است، چنان كه قرآن
مىگويد: قُلْ أَ غَيْرَ اللَّهِ أَبْغِي رَبًّا وَ
هُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ:" آيا غير
خدا را پروردگار خود بطلبم در حالى كه او پروردگار همه چيز است"؟! (انعام-
164).
دليل آن نيز وحدت واجب الوجود و توحيد خالق در عالم هستى است.
3- توحيد در قانونگذارى و تشريع
چنان كه قرآن مىگويد: وَ مَنْ
لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ:" هر كس كه به آنچه خدا نازل كرده است حكم نكند كافر
است" (مائده- 44).
زيرا وقتى ثابت كرديم مدير و مدبر او است، مسلما غير او صلاحيت قانونگذارى
نخواهد داشت، چون غير او در تدبير جهان سهمى ندارد تا قوانينى هماهنگ با نظام
تكوين وضع كند.
4- توحيد در مالكيت
خواه" مالكيت حقيقى" يعنى سلطه تكوينى بر چيزى باشد، يا"
مالكيت حقوقى" يعنى سلطه قانونى بر چيزى اينها همه از او است، چنان كه قرآن
مىگويد: وَ لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ
الْأَرْضِ" مالكيت و حاكميت آسمانها و زمين
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 448