responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 386

بنا بر اين اصرار بيجا در مصالحه بر سر مساله بت‌پرستى نكنيد كه اين امر غير ممكن است.

***
" حال كه چنين است آئين شما براى خودتان و آئين من براى خودم" (لَكُمْ دِينُكُمْ وَ لِيَ دِينِ‌).

بسيارى از مفسران تصريح كرده‌اند كه منظور از" كافرون" در اينجا گروه خاصى از سران بت‌پرستان مكه‌اند، بنا بر اين" الف و لام" در" الكافرون" به اصطلاح براى" عهد" است، نه براى" جمع".

ممكن است دليل آنها بر اين مطلب علاوه بر آنچه در شان نزول گفته شد اين باشد كه بسيارى از بت‌پرستان مكه سرانجام ايمان آوردند، بنا بر اين اگر مى‌گويد نه شما معبود مرا عبادت مى‌كنيد و نه من معبود شما را حتما در مورد آن گروهى از سران شرك و كفر است كه تا پايان عمر هرگز ايمان نياوردند و گرنه بسيارى از مشركان به هنگام فتح مكه فوج فوج وارد اسلام شدند.

در اينجا چند سؤال مطرح است كه بايد به آن پاسخ گفت:

1- چرا سوره با فرمان" قل" (بگو) شروع شده است:

آيا بهتر اين نبود گفته شود" يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ‌" بدون اينكه" قل" در آغاز آن باشد؟ و به تعبير ديگر: پيغمبر ص بايد دستور خداوند را اجرا كند و جمله" يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ‌" را به آنها بگويد: نه اينكه جمله" قُلْ‌" را نيز تكرار كند.

پاسخ اين سؤال با توجه به محتواى سوره روشن است، زيرا مشركان عرب پيغمبر اكرم ص را دعوت به سازش بر سر بتها كرده بودند. و او مى‌بايست اين‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 386
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست