نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 377
شده) و اين خير كثير تمام پيروزيها و موفقيتهايى را كه بعدا نصيب پيغمبر اكرم
ص شد، به هنگام نزول اين سوره در مكه قابل پيشبينى نبود، شامل مىشود.
از سوى ديگر خبر مىدهد كه پيغمبر ص بلا عقب نخواهد بود، بلكه نسل و دودمان او
به طور فراوان در جهان وجود خواهند داشت.
از سوى سوم خبر مىدهد كه دشمنان او ابتر و بلا عقب خواهند بود، اين پيشگويى
نيز تحقق يافت، و چنان دشمنانش تار و مار شدند كه امروز اثرى از آنها باقى نمانده
است، در حالى كه طوائفى همچون" بنى اميه" و" بنى عباس" كه به
مقابله با پيغمبر ص و فرزندان او برخاستند روزى آن قدر جمعيت داشتند كه فاميل و
فرزندان آنها قابل شماره نبود، ولى امروز اگر هم چيزى از آنها باقى مانده باشد
هرگز شناخته نيست.
3- ضمير جمع در باره خدا براى چيست؟
قابل توجه اينكه در اينجا و در آيات فراوان ديگرى از قرآن مجيد خداوند با
صيغه" متكلم مع الغير" از خود ياد مىكند مىفرمايد:" ما"
كوثر را به تو عطا كرديم! اين تعبير و مانند آن براى بيان عظمت و قدرت است، زيرا
بزرگان هنگامى كه از خود سخن مىگويند نه فقط از خود كه از مامورانشان نيز خبر
مىدهند، و اين كنايه از قدرت و عظمت و وجود فرمانبردارانى در مقابل اوامر است.
در آيه مورد بحث كلمه" ان" نيز تاكيد ديگرى است بر اين معنى، و
تعبير به" اعطيناك" و نه" آتيناك" دليل بر اين است كه
خداوند" كوثر" را به حضرتش بخشيده و اعطا فرموده است، و اين بشارتى است
بزرگ به پيغمبر اكرم
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 377