نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 471
شده است [1] شاهد
اين تفسير آيه 33 سوره نحل است كه مىفرمايد: هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ تَأْتِيَهُمُ الْمَلائِكَةُ
أَوْ يَأْتِيَ أَمْرُ رَبِّكَ:" آيا
آنها جز اين انتظارى دارند كه فرشتگان به سراغشان بيايند و يا امر پروردگارت فرا
رسد"؟! تعبير به" صَفًّا
صَفًّا" اشاره به اين است كه ملائكه در صفوف
مختلفى وارد محشر مىشوند و احتمالا فرشتگان هر آسمان در يك صف حضور مىيابند و
گرداگرد اهل محشر را مىگيرند.
***
سپس مىافزايد:" و در آن روز جهنم را حاضر كنند و در آن روز انسان
متذكر مىشود، اما چه فايده كه اين تذكر براى او سودى ندارد (وَ جِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ
الْإِنْسانُ وَ أَنَّى لَهُ الذِّكْرى).
از اين تعبير استفاده مىشود كه جهنم قابل حركت دادن است، و آن را به مجرمان
نزديك مىكنند!، همانگونه كه در مورد بهشت نيز در آيه 90 سوره شعرا مىخوانيم: وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ:" بهشت را به پرهيزكاران نزديك مىسازند"! گرچه
بعضى ميل دارند اينها را بر معنى مجازى حمل كنند و كنايه از ظهور بهشت و جهنم در
برابر ديدگان نيكوكاران و بدكاران بگيرند، ولى دليلى بر اين خلاف ظاهر در دست
نيست، بلكه بهتر است آن را به ظاهر خود رها سازيم، چرا كه حقايق عالم قيامت دقيقا
بر ما روشن نيست و شرايط حاكم بر آنجا با اينجا تفاوت بسيار دارد، و هيچ مانعى
ندارد كه در آن روز بهشت و دوزخ تغيير مكان دهند.