نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 407
تنپرورى، انتقامجويى، و مانند اينها، گاه چنان طوفانى در روح انسان ايجاد
مىكند كه تمام معلومات او را بر باد مىدهد، و حتى گاه حس تشخيص او را از ميان
مىبرد، و در نتيجه حيات دنيا بر آخرت مقدم مىدارد.
اينكه در روايات اسلامى كرارا حب دنيا به عنوان سرچشمه تمام گناهان شمرده شده
است يك واقعيت عينى و محسوس است كه در زندگى خود و ديگران بارها آن را آزمودهايم.
بنا بر اين براى قطع ريشههاى گناه راهى جز اين نيست كه حب و عشق دنيا را از
دل بيرون كنيم.
بايد به دنيا همچون وسيلهاى، گذرگاهى، پلى، و يا همچون مزرعهاى بنگريم.
ممكن نيست عاشقان دنيا بر سر دو راهى" وصول به متاع اين جهان و نيل به
رضاى خدا" دومى را مقدم شمرند.
اگر پروندههاى جنايى را بنگريم واقعيت حديث فوق را در آنها به خوبى مشاهده
مىكنيم.
هنگامى كه علل جنگها، خونريزيها، كشت و كشتارها (حتى ميان برادران و دوستان)
را مورد توجه قرار مىدهيم جاى پاى حب دنيا در همه آنها مشهود و نمايان است.
اما چگونه مىتوان حب دنيا را از دل بيرون كرد با اينكه ما همه فرزند دنيائيم،
و علاقه فرزند به مادر يك امر طبيعى است؟! اين نياز به آموزش فكرى و فرهنگى و
عقيدتى، و سپس تهذيب نفس دارد.
و از جمله امورى كه مىتواند بالاترين كمك را به سالكان راه در اين مسير كند
ملاحظه عاقبت كار دنيا پرستان است.
فراعنه با آن همه قدرت و امكانات مالى سرانجام چه كردند؟ قارون از اينهمه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 407