نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 331
پرسيدم، گفتند: عبد اللَّه بن عمر، و از سومين نفر سؤال كردم گفتند: حسن بن
على ع است" [1]! 5-
منظور از" شاهد" شبها و روزها است، و" مشهود" بنى آدم است كه
به اعمال او گواهى مىدهد، همان گونه كه در دعاى امام زين العابدين ع در دعاى صباح
و مساء مىخوانيم: هذا يوم حادث جديد و هو علينا شاهد عتيد، ان احسنا ودعنا بحمد،
و ان اسانا فارقنا بذنب:" اين روز تازهاى است كه شاهد آماده بر اعمال ما
است، اگر نيكى كنيم با حمد و سپاس ما را وداع مىگويد، و اگر بد كنيم با نكوهش و
مذمت از ما جدا مىشود" [2] 6- منظور از" شاهد" ملائكه و" مشهود"
قرآن است.
7- منظور از" شاهد" حجر الاسود و" مشهود" حاجيانند كه در
كنار آن مىآيند و دست بر آن مىنهند.
8-" شاهد" خلق است و" مشهود" حق است.
9- منظور از" شاهد" امت اسلامى است و" مشهود" امتهاى ديگر
همانگونه كه در آيه 143 سوره بقره آمده است: لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ" هدف اين است كه شما گواه بر ديگر امتها باشيد".
10-" شاهد" پيامبر اسلام ص و" مشهود" ساير انبياء هستند،
به گواهى آيه 41 سوره نساء وَ جِئْنا
بِكَ عَلى هؤُلاءِ شَهِيداً:" در آن
روز ما تو را به عنوان گواه بر آنها (بر پيامبران ديگر) مىآوريم".
11- يا اينكه" شاهد" پيامبر ص و" مشهود" امير مؤمنان على
ع است.
[1]" نور الثقلين" جلد 5
صفحه 543 همين مضمون را" ابو الفتوح رازى" و" طبرسى" در
تفسيرهايشان آوردهاند.