responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 329

لذا در حديثى آمده است كه از پيغمبر اكرم ص تفسير اين آيه را خواستند فرمود:" منظور كواكب و ستارگان است" [1]

***
سپس مى‌افزايد:" و سوگند به آن روز موعود" (روز رستاخيز) (وَ الْيَوْمِ الْمَوْعُودِ).

همان روزى كه تمام انبيا و پيامبران الهى آن را وعده داده‌اند و صدها آيه قرآن مجيد از آن خبر مى‌دهد، همان روزى كه ميعاد و وعده‌گاه همه اولين و آخرين است و روزى است كه بايد حساب همگان تصفيه شود.

***
و در سومين و چهارمين سوگند مى‌فرمايد:" و قسم به شاهد و مشهود" (وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ).

در اينكه منظور از" شاهد" و" مشهود" چيست؟ تفسيرهاى بسيار فراوانى ذكر كرده‌اند كه بالغ بر سى تفسير مى‌شود، و مهمترين آنها تفسيرهاى زير است:

1-" شاهد" شخص پيغمبر اكرم ص است چنان كه قرآن مى‌گويد:

يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِيراً:" اى پيغمبر ما تو را شاهد و بشارت دهنده و بيم دهنده فرستاديم" (احزاب 45).

و" مشهود" همان روز قيامت است، چنان كه قرآن مى‌گويد ذلِكَ يَوْمٌ مَجْمُوعٌ لَهُ النَّاسُ وَ ذلِكَ يَوْمٌ مَشْهُودٌ:" روز قيامت روزى است كه همه مردم در آن جمع مى‌شوند، و روزى است كاملا" مشهود" و آشكار (هود 103).

2- شاهد گواهان عمل انسانند، مانند اعضاى پيكر او چنان كه در آيه 24


[1] در المنثور جلد 6 صفحه 331.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 329
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست