نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 329
لذا در حديثى آمده است كه از پيغمبر اكرم ص تفسير اين آيه را خواستند
فرمود:" منظور كواكب و ستارگان است" [1]
***
سپس مىافزايد:" و سوگند به آن روز
موعود" (روز رستاخيز) (وَ
الْيَوْمِ الْمَوْعُودِ).
همان روزى كه تمام انبيا و پيامبران الهى آن را وعده دادهاند و صدها آيه قرآن
مجيد از آن خبر مىدهد، همان روزى كه ميعاد و وعدهگاه همه اولين و آخرين است و
روزى است كه بايد حساب همگان تصفيه شود.
***
و در سومين و چهارمين سوگند مىفرمايد:" و قسم به شاهد و مشهود"
(وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ).
در اينكه منظور از" شاهد" و" مشهود" چيست؟ تفسيرهاى بسيار
فراوانى ذكر كردهاند كه بالغ بر سى تفسير مىشود، و مهمترين آنها تفسيرهاى زير
است:
1-" شاهد" شخص پيغمبر اكرم ص است چنان كه قرآن مىگويد:
يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ
مُبَشِّراً وَ نَذِيراً:" اى پيغمبر ما تو را
شاهد و بشارت دهنده و بيم دهنده فرستاديم" (احزاب 45).
و" مشهود" همان روز قيامت است، چنان كه قرآن مىگويد ذلِكَ يَوْمٌ مَجْمُوعٌ لَهُ النَّاسُ وَ ذلِكَ يَوْمٌ
مَشْهُودٌ:" روز قيامت روزى است كه همه مردم در آن
جمع مىشوند، و روزى است كاملا" مشهود" و آشكار (هود 103).
2- شاهد گواهان عمل انسانند، مانند اعضاى پيكر او چنان كه در آيه 24