نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 106
آن را
پذيرفتهاند مناسبتر به نظر مىرسد زيرا جهنم براى بدكاران خود عذاب و مجازات
مضاعفى است و نابينا بودن گروهى در محشر ممكن است در بعضى مواقف باشد نه در تمام
مواقف [1]
***
سپس به وضع حال مجرمان و افراد بىايمان در
صحنه قيامت اشاره كرده و با چند جمله كوتاه و پر معنى هم سرنوشت آنها را بيان
مىكند و هم عوامل گرفتارى آنها را مىفرمايد" اما كسى كه طغيان كند" (فَأَمَّا
مَنْ طَغى).
***
" و
زندگى دنيا را بر همه چيز مقدم دارد" (وَ آثَرَ
الْحَياةَ الدُّنْيا).
***
"
مسلما دوزخ جايگاه و ماواى او است" (فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ
الْمَأْوى)[2] در جمله اول اشاره به فساد عقيدتى آنها مىكند
زيرا طغيان ناشى از خود بزرگ بينى است و خود بزرگ بينى ناشى از عدم معرفة اللَّه
است.
كسى كه خدا
را به عظمت بشناسد خود را بسيار كوچك و ضعيف مىبيند و هرگز پاى خود را از جاده
عبوديت بيرون نمىگذارد.
و جمله دوم
اشاره به فساد عملى آنها است چرا كه طغيان سبب مىشود كه انسان لذات زودگذر دنيا و
زرق و برق آن را بالاترين ارزش حساب كند و آن را بر همه چيز مقدم بشمرد.
اين دو در
حقيقت علت و معلول يكديگرند طغيان و فساد عقيده، سرچشمه فساد
[1] توضيح بيشترى در اين زمينه در جلد 13 صفحه
330 ذيل آيه 124 طه بيان شده است.
[2] آيه محذوفى دارد و در تقدير هى الماوى له،
يا هى ماواه مىباشد و ضمير به خاطر وضوح حذف شده.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 106