responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 106

آن را پذيرفته‌اند مناسبتر به نظر مى‌رسد زيرا جهنم براى بدكاران خود عذاب و مجازات مضاعفى است و نابينا بودن گروهى در محشر ممكن است در بعضى مواقف باشد نه در تمام مواقف‌ [1]

***
سپس به وضع حال مجرمان و افراد بى‌ايمان در صحنه قيامت اشاره كرده و با چند جمله كوتاه و پر معنى هم سرنوشت آنها را بيان مى‌كند و هم عوامل گرفتارى آنها را مى‌فرمايد" اما كسى كه طغيان كند" (فَأَمَّا مَنْ طَغى‌).

***
" و زندگى دنيا را بر همه چيز مقدم دارد" (وَ آثَرَ الْحَياةَ الدُّنْيا).

***
" مسلما دوزخ جايگاه و ماواى او است" (فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوى‌) [2] در جمله اول اشاره به فساد عقيدتى آنها مى‌كند زيرا طغيان ناشى از خود بزرگ بينى است و خود بزرگ بينى ناشى از عدم معرفة اللَّه است.

كسى كه خدا را به عظمت بشناسد خود را بسيار كوچك و ضعيف مى‌بيند و هرگز پاى خود را از جاده عبوديت بيرون نمى‌گذارد.

و جمله دوم اشاره به فساد عملى آنها است چرا كه طغيان سبب مى‌شود كه انسان لذات زودگذر دنيا و زرق و برق آن را بالاترين ارزش حساب كند و آن را بر همه چيز مقدم بشمرد.

اين دو در حقيقت علت و معلول يكديگرند طغيان و فساد عقيده، سرچشمه فساد


[1] توضيح بيشترى در اين زمينه در جلد 13 صفحه 330 ذيل آيه 124 طه بيان شده است.

[2] آيه محذوفى دارد و در تقدير هى الماوى له، يا هى ماواه مى‌باشد و ضمير به خاطر وضوح حذف شده.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 106
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست