responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 104

تفسير: آنها كه نفس را از هوى و هوس باز دارند.

بعد از اشاره كه به بعضى از دلائل معاد، در آيات قبل گذشت، در آيات مورد بحث بار ديگر، به مساله رستاخيز و سرنوشت خدا ترسان و هواپرستان در آن روز باز مى‌گردد مى‌فرمايد:" هنگامى كه آن حادثه عظيم، رخ دهد نيكوكاران و بدكاران هر كدام به جزاى اعمال خويش مى‌رسند" (فَإِذا جاءَتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرى‌) [1] (طامة) از ماده طم (بر وزن فن) در اصل به معنى پر كردن است و به هر چيزى كه در حد اعلى قرار گيرد طامه مى‌گويند و لذا به حوادث سخت و مصائب بزرگ كه مملو از مشكلات است نيز طامه اطلاق مى‌شود و در اينجا اشاره به قيامت است كه مملو از حوادث هولناك مى‌باشد و توصيف آن به" كبرى" تاكيد بيشترى درباره اهميت و عظمت اين حادثه بى‌نظير است.

***
سپس مى‌افزايد اين حادثه عظيم هنگامى كه به وقوع پيوندد همگان از خواب غفلت بيدار مى‌شوند و انسان به ياد سعى و كوشش و اعمال خويش اعم از نيك و بد مى‌افتد" (يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسانُ ما سَعى‌). اما اين تذكر و يادآورى چه سودى براى او مى‌تواند داشته باشد.

اگر تقاضاى بازگشت به دنيا و جبران گذشته كند دست رد به سينه او


[1]" اذا" شرطيه است و جزاى آن به گفته جمعى از مفسران در آيات بعد (فَأَمَّا مَنْ طَغى‌ ... وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ‌ ...) آمده است ولى بهتر اين است گفته شود جزاى آن محذوف است و از آيات بعد استفاده مى‌شود و در تقدير چنين است فاذا جاءت الطامة الكبرى يجزى كل انسان بما عمل بعضى نيز احتمال داده‌اند كه جزاى آن از يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسانُ‌ استفاده مى‌شود ولى اين احتمال بعيد است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 104
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست