اعمال نيكشان اعمال بد را مىپوشاند، يا بدون حساب وارد بهشت مىشوند و يا اگر
حسابى داشته باشند سهل و ساده و آسان است، همانگونه كه در آيه 7 سوره انشقاق آمده
است: فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ
بِيَمِينِهِ فَسَوْفَ يُحاسَبُ حِساباً يَسِيراً:
اما كسى كه نامه اعمالش به دست راست او داده شده حساب او آسان خواهد
بود".
" قرطبى" مفسر معروف اهل سنت از امام باقر ع در تفسير اين آيه نقل
كرده است كه فرمود: نحن و شيعتنا اصحاب اليمين، و كل من ابغضنا اهل البيت فهم
المرتهنون:" ما و شيعيانمان" اصحاب اليمين" هستيم، و هر كس ما اهل
بيت را دشمن دارد در اسارت اعمال خويش است" [1] اين حديث را مفسران ديگر از جمله در"
مجمع البيان" و نويسنده تفسير" نور الثقلين" و بعضى ديگر ذيل آيات
مورد بحث آوردهاند.
***
سپس به گوشهاى از شرح حال" اصحاب اليمين" و گروه مقابل آنها پرداخته
مىافزايد:" آنها در باغهاى پر نعمت و با عظمت بهشتند در حالى كه سؤال
مىكنند ..." (فِي جَنَّاتٍ
يَتَساءَلُونَ) [2]
[2]" يتساءلون" گرچه از
باب" تفاعل" است كه معمولا براى كارهايى ميان دو نفر يا چند نفر است
مىآيد، ولى در اينجا مانند بعضى موارد ديگر اين معنى را از دست داده، و به معنى
يسالون مىباشد، ضمنا نكره بودن" جنات" براى بيان عظمت آن است و به هر
حال" فى جنات" خبر براى مبتداى محذوفى است و در تقدير" هم فى
جنات" است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 252