نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 251
و همراهى است [1] طبق اين
معنى مفهوم آيه چنين مىشود كه همه همراه اعمال خويشند، خواه نيكوكاران، و خواه
بدكاران.
ولى به قرينه آيات بعد، تفسير اول مناسبتر است.
***
لذا بلافاصله مىفرمايد:" مگر اصحاب اليمين كه از قيد اين اسارت
آزادند" (إِلَّا أَصْحابَ الْيَمِينِ).
آنها در پرتو ايمان و عمل صالح، غل و زنجيرهاى اسارت را شكستهاند، و بىحساب
وارد بهشت مىشوند [2] در
اينكه منظور از" أَصْحابَ الْيَمِينِ" در اينجا چه كسانى هستند؟ در ميان مفسران گفتگو است:
بعضى آن را به كسانى تفسير كردهاند كه نامه اعمالشان به دست راستشان داده
مىشود.
و بعضى آنها را مؤمنانى مىدانند كه مطلقا گناه ندارند، و بعضى آن را اشاره به
فرشتگان دانستهاند، و احتمالات ديگر.
ولى آنچه از آيات مختلف قرآن بر مىآيد، و شواهد قرآنى دارد، همان معنى اول
است، آنها كسانى هستند كه داراى ايمان و عمل صالحند، و اگر گناهان مختصرى داشته
باشند تحت الشعاع حسنات آنهاست، و به حكم
[2] در اينكه" استثناء" در
اينجا" متصل" است يا" منقطع" بعضى مانند مرحوم شيخ طوسى
در" تبيان" آن را" منقطع" گرفتهاند، و بعضى مانند" روح
البيان" آن را متصل مىدانند، اين تفاوت مربوط به تفسيرهاى مختلفى است كه
مورد مفهوم" رهينه" ذكر كرديم مطابق تفسيرى كه برگزيدهايم استثناء
منقطع است، و طبق تفسير ديگر استثناء متصل خواهد بود (دقت كنيد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 251