نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 216
(لا يَسْمَعُونَ فِيها لَغْواً وَ لا تَأْثِيماً).
نه در آنجا دروغ و تهمت و افترا وجود دارد، و نه استهزاء و غيبت، نه كلمات
نيشدار، نه تعبيرات گوشخراش، نه سخنان لغو و بيهوده و بى اساس، هر چه هست در آنجا
لطف و صفا و زيبايى و متانت و ادب و پاكى است و چه عالى است محيطى كه سخنان آلوده
در آن نباشد، و اگر درست فكر كنيم بيشترين ناراحتى ما در زندگى اين دنيا نيز از
همين سخنان لغو و بيهوده و گناهآلود و زخم زبانها و جراحات اللسان است!
***
سپس
مىافزايد:" تنها چيزى كه در آنجا مىشنوند سلام است سلام"! (إِلَّا قِيلًا سَلاماً سَلاماً) [1] آيا اين
سلام از ناحيه خداوند است؟ يا از ناحيه فرشتگان؟ يا خود بهشتيان نسبت به يكديگر؟ و
يا همه اينها؟
از همه مناسبتر تفسير اخير است چنان كه در آيات ديگر قرآن به سلام خداوند و
فرشتگان و بهشتيان بر يكديگر اشاره شده است [2] آرى آنها جز سلام چيزى نمىشنوند، سلام و درود
خداوند و ملائكه مقربين او، و سلام و درود خودشان به يكديگر، در آن جلسات پر شور و
پر صفا كه لبريز از دوستى و محبت است.
محيط آنها آكنده از سلام و سلامت است، و همين معنى بر تمام وجود آنها
[1]" سلاما" مفعول به
براى" قيلا" مىباشد كه مصدر است مانند" قول" يعنى گفتار آنها
در آنجا سلام است، اين احتمال نيز داده شده است كه" سلاما" صفت
براى" قيلا" بوده باشد، و يا مفعول به (يا مفعول مطلق) براى فعل محذوفى
است، و در تقدير" يسلمون سلاما" مىباشد، ولى معنى اول از همه بهتر است،
و سلاما دومى تاكيد مىباشد.