نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 363
***
اما فرعون نه تسليم معجزات بزرگ موسى ع كه گواه ارتباطش با خدا بود شد، و
نه در مقابل دلائل منطقى او سر تعظيم فرود آورد، بلكه به خاطر غرور و تكبرى كه
داشت" با تمام وجودش از او روى گردان شد و گفت اين مرد ساحر يا ديوانه
است"! (فَتَوَلَّى بِرُكْنِهِ وَ قالَ ساحِرٌ أَوْ
مَجْنُونٌ).
" ركن" در اصل به معنى ستون و پايه اصلى، و بخش مهم هر چيز است، و
در اينجا ممكن است اشاره به اركان بدن باشد. يعنى فرعون به طور كامل و با تمام
اركان بدن به موسى پشت كرد.
بعضى نيز گفتهاند منظور در اينجا لشكر او است، يعنى تكيه بر اركان لشكر خويش
كرد و از پيام حق رويگردان شد.
و يا اينكه هم خودش از فرمان خدا روى برتافت و هم اركان حكومت و لشكر خود را
منحرف ساخت [1] جالب
اينكه جباران زورگو در تهمتها و نسبتهاى دروغينى كه به انبياء بزرگ مىدادند
گرفتار سردرگمى و تناقض و پريشانگويى عجيبى بودند، گاه آنها را ساحر مىخواندند، و
گاه مجنون، با اينكه" ساحر" بايد انسان هوشيارى باشد كه با استفاده از
ريزهكاريها و مسائل روانى و خواص مختلف اشياء كارهاى اعجاب انگيزى را انجام دهد و
مردم را اغفال نمايد، در حالى كه مجنون نقطه مقابل آن است.
***
اما قرآن از نتيجه كار فرعون جبار و اعوانش چنين خبر مىدهد:" ما
[1] بايد توجه داشت كه"
باء" در" بركنه" طبق تفسير اول" باء مصاحبه" است و طبق
تفسير دوم" باء سببيت" است و طبق تفسير سوم" باء تعديه".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 363