responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 269

آيات گذشته كه مى‌گفت: هر كس وارد عرصه محشر مى‌شود با او" سائق" و" شهيدى" است، نيز گواه بر اين معنى است، بعلاوه لحن خود آيه و آيه بعد نيز تناسب با همين معنى دارد. (دقت كنيد) ولى بعضى گفته‌اند كه منظور از" قرين" در اينجا" شيطان" است، چرا كه در بسيارى از آيات قرآن اين كلمه به شيطانى كه همنشين مجرمان است، اطلاق شده، بنا بر اين تفسير معنى آيه چنين مى‌شود" شيطان همنشين او مى‌گويد:

من اين مجرم را آماده جهنم كرده‌ام، و نهايت كوششى را كه در توان داشتم در اين راه بكار برده‌ام"! اما اين معنى نه تنها متناسب آيات گذشته و آيه‌اى كه بلافاصله بعد از اين آيه مى‌آيد نيست بلكه با تبرئه كردن شيطان خودش را از گناه اغواى انسانها كه در چند آيه بعد مى‌آيد سازگار نمى‌باشد، چرا كه طبق اين تفسير شيطان اعتراف به مسئوليت خويش در اغواى مجرمان مى‌كند، در حالى كه در آيات آينده مى‌خوانيم" قالَ قَرِينُهُ رَبَّنا ما أَطْغَيْتُهُ وَ لكِنْ كانَ فِي ضَلالٍ بَعِيدٍ:" قرين او مى‌گويد: پروردگارا! من او را به طغيان وا نداشتم ولى او خود در گمراهى دور و درازى بود" و كاملا با آن تضاد دارد.

تفسير سومى نيز در اينجا گفته شده كه از همه بعيدتر به نظر مى‌رسد، و هيچ قرينه‌اى بر آن گواهى نمى‌دهد، و آن اينكه منظور از" قرين" دوستان و همنشينهايى از بشر است.

***
سپس خداوند دو فرشته مامور ثبت اعمال را مخاطب ساخته مى‌گويد:

" در جهنم بيفكنيد هر كافر خود خواه متكبر و لجوجى را" (أَلْقِيا فِي جَهَنَّمَ كُلَّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ).

" عنيد" از ماده" عناد" به معنى تكبر و خودپسندى و عدم تسليم در

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 269
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست