نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 270
برابر حق است.
در اينكه اين دو نفر كه مخاطب به اين خطاب هستند كيانند؟ باز تفسيرهاى
گوناگونى شده است، جمعى تفسير فوق را برگزيدهاند، در حالى كه بعضى ديگر مخاطب
را" خازنان دوزخ" (دو نفر از ماموران جهنم) مىدانند.
بعضى نيز گفتهاند ممكن است مخاطب تنها يك نفر باشد، همان شهيد و گواهى كه
همراه مجرم وارد عرصه محشر مىشود، و در آيات قبل به آن اشاره شده، و تثنيه آوردن
فعل براى تاكيد است گويى دو بار تكرار مىكند" الق""
الق":" بيفكن، بيفكن" ... و استعمال تثنيه در مخاطب واحد در لغت
عرب وجود دارد، اما اين تفسير بسيار بعيد به نظر مىرسد، و تفسير اول از همه
مناسبتر است.
***
در آيه بعد به چند وصف از اوصاف زشت و مذموم اين كافران عنيد اشاره كرده،
مىگويد:" آن كس شديدا مانع خير است، متجاوز است، و در شك و ترديد، بلكه
ديگران را به شك و ترديد مىافكند" (مَنَّاعٍ
لِلْخَيْرِ مُعْتَدٍ مُرِيبٍ).
" مناع" به حكم اينكه صيغه مبالغه است به كسى گفته مىشود كه بسيار
از چيزى منع مىكند، بنا بر اين" مناع للخير" كسى است كه به هر صورت
مخالف هر كار خير است.
در بعضى از روايات آمده كه اين آيه در باره" وليد بن مغيره" نازل
شد، در آنجا كه به فرزندان برادرش مىگفت: هر كس از شما اسلام را بپذيرد من تا
زندهام كمكى به او نخواهم كرد [1]" معتد" به معنى متجاوز است خواه متجاوز به حقوق
ديگران باشد يا از حدود احكام الهى تجاوز كند.