نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 94
از او بپرسيد آيا درست است كه همه معبودان با عابدانشان در دوزخند؟ اگر چنين
است ما فرشتگان را مىپرستيم، و يهود" عزير" را و نصارى" عيسى بن
مريم" را (چه عيبى دارد كه ما با فرشتگان و پيامبرانى چون عزير و مسيح
باشيم!).
اين پاسخ براى" وليد" و كسانى كه در مجلس بودند جالب آمد، و معتقد
بودند كه دليل دندانشكنى است، اين سخن را خدمت پيامبر ص گفتند، رسول اللَّه
فرمود:" آرى هر كس دوست داشته باشد كه معبود واقع شود او هم با عابدانش در
دوزخ خواهد بود، اين بتپرستان در حقيقت شياطين را مىپرستيدند، و هر چيز را كه
شيطان به آنها دستور مىداد".
اينجا بود كه آيه شريفه (سوره انبياء- 101) نازل شد" إِنَّ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى
أُولئِكَ عَنْها مُبْعَدُونَ":"
كسانى كه وعده نيكى از قبل به آنها دادهايم (بندگان با ايمانى كه هرگز راضى
نبودند معبود واقع شوند) از آن دور نگهداشته مىشوند" ... و نيز آيه وَ لَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْيَمَ مَثَلًا إِذا قَوْمُكَ
مِنْهُ يَصِدُّونَ (آيه مورد بحث) نازل گرديد [1]
تفسير:
كدام معبودان در دوزخند؟
اين آيات كه پيرامون مقام عبوديت حضرت مسيح ع و نفى گفتار مشركان در باره
الوهيت او و بتها سخن مىگويد تكميلى است براى بحثهايى كه در آيات گذشته پيرامون
دعوت موسى و مبارزه او با بتپرستان فرعونى آمد، و هشدارى است به مشركان عصر
پيامبر ص و همه مشركان جهان.
گر چه اين آيات سربسته سخن مىگويد، ولى با قرائنى كه در خود آيات و آيات ديگر
قرآن وجود دارد محتواى آن على رغم تفسيرهاى گوناگونى كه
[1] سيره ابن هشام جلد اول صفحه 385
(با كمى تلخيص).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 94