responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 35

قرآن مجيد در ذيل آيه سوره انعام آنها را تكذيب كرده، مى‌فرمايد:

كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ حَتَّى ذاقُوا بَأْسَنا:" اينگونه كسانى كه پيش از آنها بودند دروغ گفتند و طعم كيفر ما را چشيدند" و در ذيل آيه سوره نحل تصريح مى‌كند فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلَّا الْبَلاغُ‌:" مگر بر رسولان الهى جز ابلاغ رسالت چيزى هست"؟! و در ذيل آيه مورد بحث نيز چنان كه ديديم آنها را به تخمين دروغين نسبت مى‌دهد كه در حقيقت همه به يك ريشه بازمى‌گردد.

***
در آيه بعد به دليل ديگرى كه ممكن است آنها به آن استدلال كنند اشاره كرده، مى‌گويد:" يا اينكه ما كتابى را پيش از اين كتاب به آنها داده‌ايم و آنها به آن تمسك مى‌جويند"؟! (أَمْ آتَيْناهُمْ كِتاباً مِنْ قَبْلِهِ فَهُمْ بِهِ مُسْتَمْسِكُونَ‌) [1] يعنى آنها براى اثبات اين ادعا بايد يا به دليل عقل متمسك شوند، يا به نقل، در حالى كه نه دليلى از عقل دارند، و نه دليلى از نقل، تمام دلائل عقلى دعوت به توحيد مى‌كند، و همه انبيا و كتب آسمانى نيز دعوت به توحيد كردند.

***
در آخرين آيه مورد بحث به بهانه اصلى آنان اشاره كرده كه آنهم در واقع خرافه‌اى بيش نيست كه پايه خرافه ديگرى شده است، مى‌فرمايد:" بلكه آنها مى‌گويند: ما نياكان خود را بر مذهبى يافتيم و ما نيز به آثار آنها هدايت شده‌ايم" (بَلْ قالُوا إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى‌ أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلى‌ آثارِهِمْ مُهْتَدُونَ‌).

در حقيقت آنها دليلى جز" تقليد كوركورانه" از پدران و نياكان خود


[1]" ام" در اينجا متصله است، و عطف بر" أَ شَهِدُوا خَلْقَهُمْ‌" مى‌باشد، و ضمير در من قبله به قرآن بازمى‌گردد و اينكه بعضى احتمال داده‌اند كه" ام منقطعه" باشد و يا ضمير به" رسول" بازگردد چندان با قرائن در آيه متناسب نيست.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 35
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست