نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 276
ترجمه:
26- بگو خداوند شما را زنده مىكند، سپس مىميراند، بار ديگر در روز قيامت كه
در آن ترديدى نيست جمعآورى مىكند، ولى اكثر مردم نمىدانند.
27- مالكيت و حاكميت آسمانها و زمين براى خدا است و آن روز كه قيامت برپا
مىشود اهل باطل زيان مىبينند.
28- در آن روز هر امتى را مىبينى (كه از شدت ترس و وحشت) بر زانو نشسته، هر
امتى به سوى كتابش خوانده مىشود و (به آنها مىگويند) امروز جزاى آنچه را انجام
مىداديد به شما مىدهند.
29- اين كتاب ماست كه به حق با شما سخن مىگويد (و اعمال شما را بازگو مىكند)
ما آنچه را انجام مىداديد مىنوشتيم! 30- اما كسانى كه ايمان آوردند و عمل صالح
انجام دادند پروردگارشان آنها را در رحمت خود وارد مىكند، اين پيروزى بزرگ است.
31- اما كسانى كه كافر شدند به آنها گفته مىشود مگر آيات من بر شما خوانده
نمىشد و شما استكبار كرديد و قوم مجرمى بوديد.
تفسير: در آن دادگاه عدل همه به زانو درمىآيند!
اين آيات در حقيقت پاسخ ديگرى است به سخن دهريين كه منكر مبدأ و معاد بودند و
در آيات قبل به گفتار آنها اشاره شد.
نخست مىفرمايد:" بگو: خداوند شما را زنده مىكند، سپس مىميراند بار
ديگر حيات مىبخشد و براى حساب در روز قيامت، روزى كه در آن شك و ترديدى نيست
جمعآورى مىكند" (قُلِ اللَّهُ
يُحْيِيكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يَجْمَعُكُمْ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ لا
رَيْبَ فِيهِ).
آنها نه خدا را قبول داشتند و نه روز جزا را، و محتواى اين آيه در حقيقت استدلال
براى هر دو قسمت است، چرا كه روى مساله حيات نخستين تكيه شده، و به تعبير ديگر:
آنها اصل وجود حيات نخستين و پيدايش موجودات زنده را موجودات بىجان را
نمىتوانستند انكار كنند، و اين از يك سو دليلى است براى وجود عقل و علم كل، مگر
ممكن است مساله حيات و زندگى با آن نظم شگرف،
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 276