نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 264
گوششان را در محفظهاى گذاشته، و بسته و مهر كرده است و بر چشم آنها پرده
سنگينى افكنده.
اينها در حقيقت آثار چيزى است كه براى خود برگزيدهاند، و نتيجه شوم معبودى
است كه براى خود انتخاب كردهاند.
راستى چه بت خطرناكى است هواپرستى كه تمام درهاى رحمت و طرق نجات را به روى
انسان مىبندد، و چه گويا و پر معنى است حديثى از پيغمبر گرامى اسلام نقل شده: ما
عبد تحت السماء اله ابغض الى اللَّه من الهوى!:
" هرگز در زير آسمان معبودى مبغوضتر نزد خدا از هواى نفس پرستش نشده
است"! [1] ولى
بعضى از مفسران گفتهاند: اين جمله اشاره به آن است كه اين هواپرستان لجوج با علم
و آگاهى از طريق هدايت راه ضلالت را پيش مىگيرند، چرا كه علم و دانش هميشه با
هدايت همراه نيست، و ضلالت نيز هميشه همراه جهل نمىباشد.
علمى مايه هدايت است كه انسان به لوازم آن ملتزم باشد، و همراه آن گام بردارد،
تا به سرمنزل مقصود برسد، چنان كه قرآن درباره گروهى از كفار لجوج مىگويد: وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ:" آنها آيات خدا را انكار كردند در حالى كه در دل به
حقانيت آن يقين داشتند"! (نمل- 14) [2] ولى تفسير اول با توجه به اينكه مرجع ضميرها در آيه خداوند
است مناسبتر است، زيرا مىفرمايد خدا او را گمراه كرده، و بر گوش و قلبش مهر زده
است.
[1] تفسير" قرطبى" جلد 9
صفحه 5987 و تفسير روح البيان و تفسير مراغى ذيل آيات مورد بحث.