نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 247
در تفسير على بن ابراهيم آمده كه ايام اللَّه سه روز است روز قيام مهدى ع، روز
مرگ، و روز رستاخيز [1] در حديث ديگرى از پيامبر اكرم ص مىخوانيم:
ايام اللَّه نعمائه، و بلائه ببلائه سبحانه
" ايام اللَّه روزهاى نعمتهاى او، و آزمايشهاى او به وسيله بلاها
است" [2] به هر
حال اين تعبير نشانه اهميت روز قيامت است، روز حاكميت آشكار خداوند بر همه كس و
همه چيز، و روز عدل و داد بزرگ.
ولى براى اينكه اينگونه افراد از اين بزرگوارى و عفو و گذشت سوء- استفاده
نكنند در پايان آيه مىافزايد:" اين به خاطر آن است كه خداوند در آن روز هر
قومى را به اعمالى كه انجام مىدادند جزا دهد" (لِيَجْزِيَ قَوْماً بِما كانُوا يَكْسِبُونَ).
جمعى از مفسران اين جمله را تهديدى براى كفار و مجرمان دانستهاند در حالى كه
بعضى ديگر آن را بشارتى نيز براى مؤمنان در برابر اين عفو و گذشت شمردهاند.
ولى مانعى ندارد كه هم تهديد آن گروه باشد و هم بشارت به اين گروه، چنان كه در
آيه بعد نيز به همين معنى اشاره شده است.
***
مىفرمايد:" كسى كه عمل صالحى بجا آورد به سود خود بجا آورده است، و
كسى كه كار بدى انجام دهد به زيان خود او است، سپس همه شما به سوى پروردگارتان
بازمىگرديد" و نتيجه اعمال خود را مىيابيد (مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَساءَ
فَعَلَيْها ثُمَّ إِلى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ).
اين تعبير كه در آيات قرآن كرارا و با عبارات مختلف آمده است پاسخى