نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 440
تازه اين تمام مجازات اعمال نارواى شما نيست چرا كه" بسيارى از كارهاى
شما را مورد عفو قرار مىدهد" (وَ يَعْفُوا
عَنْ كَثِيرٍ).
مصائبى كه دامان ما را مى گيرد
در اين آيه نكاتى است كه بايد به آن توجه داشت:
1- اين آيه به خوبى نشان مىدهد مصائبى كه دامنگير انسان مىشود يك نوع مجازات
الهى و هشدار است (هر چند استثنائاتى دارد كه بعد به آن اشاره خواهد شد) و به اين
ترتيب يكى از فلسفههاى حوادث دردناك و مشكلات زندگى روشن مىشود.
جالب اينكه در حديثى از امير مؤمنان على ع مىخوانيم: كه از پيامبر گرامى خدا
ص نقل مىكند كه فرمود:
خير آية فى كتاب اللَّه هذه الاية! يا على! ما من خدش عود، و لا نكبة قدم الا
بذنب، و ما عفى اللَّه عنه فى الدنيا فهو اكرم من ان يعود فيه و ما عاقب عليه فى
الدنيا فهو اعدل من ان يثنى على عبده:
" اين آيه (وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ
مُصِيبَةٍ ...) بهترين آيه در قرآن مجيد است، اى على! هر
خراشى كه از چوبى بر تن انسان وارد مىشود، و هر لغزش قدمى، بر اثر گناهى است كه
از او سر زده، و آنچه خداوند در دنيا عفو مىكند گرامىتر از آن است كه (در قيامت)
در آن تجديد نظر فرمايد، و آنچه را كه در اين دنيا عقوبت فرموده عادلتر از آن است
كه در آخرت بار ديگر كيفر دهد"! [1] و به اين ترتيب اينگونه مصائب علاوه بر اينكه بار انسان را
سبك مىكند
[1]" مجمع البيان" جلد 9
صفحه 31 (ذيل آيات مورد بحث) شبيه اين حديث در" در المنثور" و
تفسير" روح المعانى" با تفاوتهايى ذيل آيات مورد بحث آمده است و حديث در
اين زمينه فراوان است
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 440