نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 363
تفسير:
ولى مطلق خدا است
از آنجا كه در آخرين آيه بحث گذشته اين واقعيت بيان شده كه هيچ ولى و ياورى جز
خداوند نيست، در آيات مورد بحث براى تاييد اين واقعيت و نفى ولايت غير خدا دلائل
زندهاى مطرح مىكند.
تفسير نمونه ؛ ج20 ؛ ص363
ست در لباس تعجب و انكار مىفرمايد:" آيا آنها غير خدا را ولى خود قرار
دادند"؟ (أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ) [1] با اينكه" ولى تنها اوست" (فَاللَّهُ
هُوَ الْوَلِيُ).
پس اگر مىخواهند براى خود ولى و سرپرستى برگزينند بايد خدا را برگزينند.
چرا كه دلائل ولايت او با بيان اوصاف كماليهاش در آيات پيشين روشن شد،
خداوندى كه عزيز و حكيم است، خداوندى كه مالك و على و عظيم است، پروردگارى كه غفور
و رحيم مىباشد اين اوصاف هفتگانهاى كه گذشت خود بهترين دليل براى انحصار ولايت
در او است.
سپس به دليل ديگرى پرداخته مىگويد:" او است كه مردگان را حيات
مىبخشد" (و هو يحيى الموتى).
و چون معاد و رستاخيز به دست او است، و بزرگترين نگرانى انسان چگونگى زندگى او
بعد از مرگ است، بنا بر اين بايد دست به دامن والاى او زد و نه غير او.
سپس به ذكر دليل سومى پرداخته، مىگويد:" او است كه بر هر چيزى قادر و
توانا است" (وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ).
اشاره به اينكه شرط اصلى" ولى" دارا بودن قدرت است و قادر حقيقى او
است.
[1] بعضى از مفسران مانند"
زمخشرى" در كشاف و فخر رازى در تفسير كبير" ام" را در اينجا به
معنى استفهام انكارى گرفتهاند، و بعضى مانند طبرسى در" مجمع البيان" و
قرطبى در تفسير" الجامع لاحكام القرآن" به معنى" بل"
گرفتهاند
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 363