نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 616
(قُلْ إِنَّ الْهُدى هُدَى اللَّهِ).
در اين جمله به اصطلاح معترضه كه در لابلاى سخنان يهود قرار گرفته، خداوند
پاسخ پر معنى و كوتاهى به آنها مىدهد كه اولا هدايت از ناحيه خدا است و در انحصار
نژاد و قوم خاصى نيست و هيچ لزومى ندارد كه پيامبر ص تنها از يهود باشد، و ثانيا
آنها كه مشمول هدايت الهى شدهاند با اين توطئهها متزلزل نخواهند شد.
بار ديگر به ادامه سخنان يهود باز مىگردد، و مىفرمايد، آنها گفتند:"
هرگز باور نكنيد به كسى همانند شما (كتاب آسمانى) داده شود، (بلكه نبوت مخصوص شما
است) و همچنين تصور نكنيد آنها مىتوانند در پيشگاه پروردگارتان با شما بحث و
گفتگو كنند" (أَنْ يُؤْتى أَحَدٌ
مِثْلَ ما أُوتِيتُمْ أَوْ يُحاجُّوكُمْ عِنْدَ رَبِّكُمْ). [1] به اين
ترتيب روشن مىشود كه آنها گرفتار خود برتربينى عجيبى بودند خود را بهترين نژادهاى
جهان مىپنداشتند و نبوت و همچنين عقل و درايت و منطق و استدلال را از آن خود فكر
مىكردند و با اين منطق واهى مىخواستند در هر دو جنبه براى خود مزيتى بر ديگران
قائل شوند.
در پايان آيه خداوند جواب محكمى به آنها مىدهد و با بى اعتنايى به آنها روى
سخن را به پيامبر كرده، مىفرمايد:" بگو: فضل و موهبت به دست خدا است و به هر
كس بخواهد و شايسته ببيند مىدهد و خداوند واسع (داراى مواهب گسترده) و آگاه (از
موارد شايسته) مىباشد" (قُلْ إِنَّ
الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ).
يعنى، بگو: مواهب الهى اعم از مقام والاى نبوت و همچنين موهبت عقل و منطق و
افتخارات ديگر همه از ناحيه او است، و به شايستگان مىبخشد. هيچ كس
[1] در آغاز اين جمله، جملهاى در
تقدير است و آن" و لا تصدقوا" (تصديق نكنيد) بوده است، يا جمله" و
لا تؤمنوا" (ايمان نياوريد)، يعنى باور نكنيد كتاب آسمانى همانند شما به كسى
داده شده باشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 616