نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 615
كوتاه باشد، اين كوتاهى فاصله سبب خواهد شد كه بگويند آنها اسلام را چيز مهمى
خيال مىكردند، ولى از نزديك چيز ديگرى يافتند و لذا به سرعت از آن بازگشتند.
اين توطئه در افراد ضعيف النفس اثر قابل ملاحظهاى خواهد داشت به خصوص اينكه
عده مزبور از دانشمندان يهود بودند، و همه مىدانستند كه آنها نسبت به كتب آسمانى
و نشانههاى آخرين پيامبر، آشنايى كامل دارند، و اين امر لا اقل پايههاى ايمان
تازه مسلمانان را متزلزل مىسازد، جمله" لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ" نشان مىدهد كه آنها اميدوار به تاثير اين نقشه بودند.
***
ولى براى اينكه پيروان خود را از دست ندهند تاكيد كردند كه ايمان شما بايد
تنها جنبه صورى داشته باشد" شما جز به كسى كه از آئينتان پيروى مىكند
(واقعا) ايمان نياوريد" (وَ لا
تُؤْمِنُوا إِلَّا لِمَنْ تَبِعَ دِينَكُمْ).
از بعضى از تفاسير بر مىآيد كه" يهود خيبر" به" يهود
مدينه" اين توصيه را كردند مبادا آنها كه نزديكتر به پيامبرند، تحت تاثير او
قرار گرفته ايمان بياورند، زيرا گروهى از آنها عقيده داشتند نبوت تنها در نژاد
يهود خواهد بود، و اگر پيامبرى ظهور كند بايد از يهود باشد.
بعضى از مفسران، جمله" لا
تُؤْمِنُوا" را از ماده" ايمان" به معنى
اطمينان و اعتماد گرفتهاند (اين ماده به اين معنى نيز آمده است) بنا بر اين منظور
از جمله بالا اين است كه اين توطئه بايد كاملا محرمانه باشد و آن را جز به افراد
يهود به ديگران- حتى مشركان- بازگو نكنيد، مبادا اين سر فاش گردد و نقشه نقش بر آب
شود، ولى خداوند عالم و آگاه پرده از رازشان برداشت و آنها را رسوا ساخت، تا درس
عبرتى براى مؤمنان باشد و وسيله هدايتى براى كافران.
سپس در يك جمله معترضه كه از كلام خداوند است، مىفرمايد:" به آنها بگو:
هدايت تنها هدايت الهى است" و اين توطئههاى شما در برابر آن بى اثر است
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 615