نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 520
از اينها گذشته امتيازات ذاتى براى نزديكى انسان به خدا هرگز كافى نيست بلكه
بايد با امتيازات اكتسابى همراه باشد.
2- آيه در صدد بيان همه برگزيدگان خدا نيست بلكه تنها اشاره به جمعى از آنها
مىكند و اگر بعضى از پيامبران كه از اين دودمان نيستند، در آن ذكر نشدهاند دليل
بر عدم برگزيدن آنها نمىباشد، ضمنا بايد توجه داشت كه" آل ابراهيم"
موسى بن عمران و پيامبر اسلام و برگزيدگان خاندان او را نيز شامل مىشود، زيرا همه
آنها از دودمان ابراهيم هستند.
3- به گفته" راغب" در كتاب مفردات كلمه" آل" از"
اهل" گرفته شده و تنها تفاوتى كه با اهل دارد اين است كه" آل"
معمولا به نزديكان افراد بزرگ و شريف گفته مىشود ولى" اهل" معنى وسيعى
دارد و بر همه اطلاق مىگردد، همچنين" آل" به افراد انسان اضافه مىشود
ولى كلمه اهل به زمان و مكان و هر چيز ديگر اضافه مىشود، مثلا مىگويند: اهل فلان
شهر اما نمىگويند آل فلان شهر.
4- ناگفته پيداست كه منظور از برگزيدگان آل ابراهيم و آل عمران اين نيست كه
تمام فرزندان ابراهيم و عمران از برگزيدگان هستند، زيرا ممكن است در ميان آنها حتى
افراد كافرى وجود داشته باشند بلكه منظور اين است كه جمعى از" دودمان"
آنها برگزيده شدهاند.
5-" عمران" در آيه فوق همان پدر" مريم" است نه پدر"
موسى" زيرا هر كجا در قرآن نام عمران برده شده اشاره به پدر مريم مىباشد و
آيات بعد كه شرح حال مريم را بيان مىكند نيز گواه اين مطلب است.
6- در روايات متعددى كه از طرق اهل بيت ع به ما رسيده است به اين آيه براى
معصوم بودن انبياء و امامان استدلال شده است، زيرا خداوند هرگز افراد گنهكار و
آلوده به شرك و كفر و فسق را انتخاب نمىكند بلكه آنهايى را برمىگزيند كه از
آلودگيها بركنار و معصوم باشند (البته مراحلى از عصمت را مىتوان از آيه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 520