نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 462
وَ اللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ:" خداوند هر كس را بخواهد به راه راست هدايت
مىكند".
و در آيه 93 سوره نحل آمده است: وَ لكِنْ يُضِلُّ
مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ:
" ولى او هر كس را بخواهد هدايت مىكند و هر كس را بخواهد گمراه".
شبيه اين تعبير در مورد هدايت و ضلالت و يا يكى از اين دو در آيات زيادى از
قرآن مجيد به چشم مىخورد [1] از اين بالاتر در بعضى از آيات صريحا هدايت را از پيامبر
اسلام ص نفى كرده، به خدا نسبت مىدهد، چنان كه در آيه 56 سوره قصص مىخوانيم: إِنَّكَ لا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ
يَهْدِي مَنْ يَشاءُ:" تو هر كس را دوست
دارى هدايت نمىكنى، ولى خدا هر كس را بخواهد هدايت مىكند"! و در آيه 272
سوره بقره مىخوانيم: لَيْسَ عَلَيْكَ
هُداهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ:
" هدايت آنها بر تو نيست، ولى خدا هر كس را به خواهد هدايت مىكند".
مطالعه سطحى اين آيات و عدم درك معنى عميق آنها سبب شده است كه گروهى در تفسير
آنها به" ضلالت" بيفتند، و از طريق" هدايت" منحرف شوند، و زير
آوارهاى مكتب" جبر" مدفون گردند، حتى بعضى از مفسران معروف از اين آفت
مصون نمانده، و در اين پرتگاه هولناك سقوط كردهاند، تا آنجا كه هدايت و ضلالت را
در تمام مراحل، جبرى دانسته، و عجب اينكه چون تضاد اين عقيده با مساله عدالت و
حكمت خداوند روشن بوده ترجيح دادهاند كه اصل عدالت را منكر شوند، تا اينكه خطاى
خود را اصلاح كنند، اصولا اگر ما قائل به اصل جبر باشيم مفهومى براى تكليف و
مسئوليت و ارسال رسولان و انزال كتب آسمانى باقى نخواهد ماند.
[1] به عنوان نمونه آيات فاطر 8- زمر
23- مدثر 31- بقره 272- انعام 88- يونس 25- رعد 27- ابراهيم 4 را مىتوان نام برد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 462