نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 461
نكته:
هدايت و ضلالت از سوى خدا است
هدايت در لغت به معنى دلالت و راهنمايى توأم با لطف و دقت است [1] و آن را به دو
شعبه تقسيم كردهاند:" ارائه طريق" و" ايصال به مطلوب" و به
تعبير ديگر" هدايت تشريعى" و" هدايت تكوينى" [2] توضيح اينكه:
گاه انسان راه را به كسى كه طالب آن است با دقت تمام و لطف و عنايت نشان مىدهد،
اما پيمودن راه و رسيدن به مقصود بر عهده خود او است.
ولى گاه دست طالبان را مىگيرد و علاوه بر ارائه طريق او را به مقصد مىرساند.
به تعبير ديگر در مرحله اول تنها به بيان قانون پرداخته، شرائط پيمودن راه و
رسيدن به مقصد را بيان مىكند، ولى در مرحله دوم علاوه بر اين، وسائل سفر را فراهم
مىسازد، موانع را بر طرف، و مشكلات را حل، و مسافران اين راه را تا مقصد همراهى و
حمايت و حفاظت مىكند.
البته نقطه مقابل آن" اضلال" است.
يك نگاه اجمالى به آيات قرآن به خوبى روشن مىسازد كه قرآن هدايت و ضلالت را
فعل خدا مىشمرد، و هر دو را به او نسبت مىدهد، و اگر بخواهيم همه آياتى را كه در
اين زمينه سخن مىگويند بشمريم سخن به درازا مىكشد همين قدر كافى است كه در آيه
213 سوره بقره مىخوانيم