نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 418
حقايق قرار دهند.
در مورد سؤال سوم بايد به اين نكته توجه داشت بسيار مىشود كه انسان شخصا از
عهده كارى بر نمىآيد، اما به هنگامى كه ديگرى آن را انجام دهد مىتواند خوب را از
بد تشخيص دهد، و با نيروى خرد و سرمايه و جدان بهترين آنها را برگزيند.
فى المثل ممكن است كسانى باشند كه از فن معمارى و بنائى آگاه نباشند، حتى
نتوانند دو آجر را به صورت صحيح روى هم بگذارند، ولى با اينحال يك ساختمان خوب را
با كيفيت عالى از يك ساختمان زشت و بىقواره و ناموزون تشخيص مىدهند.
افراد زيادى را مىشناسيم كه خود شاعر نيستند اما ارزش اشعار شعراى بزرگ را
تشخيص مىدهند و آن را از اشعار بىارزش متكلفان جدا مىسازند، كسانى ورزشكار
نيستند اما به خوبى در ميان ورزشكاران داورى و انتخاب مىكنند.
3- نمونهاى از روايات اسلامى در زمينه آزادانديشى
در احاديث اسلامى كه در تفسير آيات فوق، يا به طور مستقل، وارد شده، نيز روى
اين موضوع تكيه فراوان ديده مىشود:
از جمله در حديثى از امام موسى بن جعفر (ع) مىخوانيم كه به يار دانشمندش
بنام" هشام بن حكم" فرمود:
يا هشام ان اللَّه تبارك و تعالى بشر اهل العقل و الفهم فى كتابه، فقال فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ
فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ
:" اى هشام خداوند متعال اهل عقل و فهم را در كتابش بشارت داده است، و
فرموده: بندگانم را بشارت ده، آنان كه سخنان را مىشنوند و از بهترين آنها
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 418