نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 417
بىقيد و شرطند و نه تفريط تعصبهاى خشك و جاهلانه.
2- پاسخ به چند سؤال
[ممنوعيت مطالعه كتب ضلال]
1- ممكن است در اينجا اين سؤال مطرح شود كه چرا در اسلام خريد و فروش كتب ضلال
ممنوع است؟
2- چرا دادن قرآن به دست كفار حرام شمرده شده؟
3- كسى كه مطلبى را نمىداند چگونه مىتواند در آن انتخابگرى كند و خوب را از
بد جدا نمايد؟ آيا اين مستلزم دور نيست؟! پاسخ سؤال اول روشن است، زيرا بحث در
آيات فوق از سخنانى است كه اميد هدايت در آن باشد، هر گاه بعد از بررسى و دقت ثابت
شد كه فلان كتاب گمراه كننده است ديگر از موضوع اين دستور خارج مىشود، اسلام هرگز
اجازه نمىدهد مردم در راهى كه نادرست بودنش بثبوت رسيده گام بگذارند.
البته تا زمانى كه اين امر بر كسى ثابت نشده و به اصطلاح در حال تحقيق از
مذاهب مختلف براى پذيرش دين صحيح است مىتواند همه اين كتب را مورد بررسى قرار دهد
ولى بعد از ثبوت مطلب بايد آن را به عنوان يك ماده سمى از دسترس اين و آن خارج
كرد.
و اما در مورد سؤال دوم در صورتى جايز نيست قرآن به دست غير مسلمان داده شود
كه مايه هتك و بىحرمتى باشد، ولى اگر بدانيم غير مسلمانى به راستى در فكر تحقيق
از اسلام است، و مىخواهد قرآن را به اين منظور و هدف بررسى كند، نه تنها گذاردن
قرآن در اختيارش بىمانع است، بلكه شايد واجب باشد و آنها كه اين امر را تحريم
كردهاند منظورشان غير از اين صورت است.
و لذا مجامع بزرگ اسلامى اصرار دارند كه قرآن را به زبانهاى زنده دنيا ترجمه
كنند، و براى نشر دعوت اسلامى در اختيار حقطلبان تشنگان
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 417