نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 300
و انسان مىخواهد در عين عفو، حفظ ظاهر قانون را نيز بكند، و گرنه در مواردى
كه استحقاق عفو نباشد هرگز چنين كارى مجاز نيست [1] و بالآخره در آخرين جمله از آيات مورد بحث كه
در واقع عصارهاى است از آغاز و پايان اين داستان مىفرمايد:" ما او را صابر
و شكيبا يافتيم، چه بنده خوبى بود ايوب كه بسيار بازگشتكننده به سوى ما بود"
(إِنَّا وَجَدْناهُ صابِراً نِعْمَ
الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ).
ناگفته پيداست كه دعاى او به درگاه خدا، و تقاضاى دفع وسوسههاى شيطان، و رنج
و محنت و بيمارى، منافات با مقام صبر و شكيبايى ندارد، آن هم بعد از هفت سال يا به
روايتى هيجده سال با درد و بيمارى و فقر و نادارى ساختن و تحمل كردن و شاكر بودن.
قابل توجه اينكه در اين جمله، حضرت ايوب به سه وصف مهم توصيف شده است كه در هر
كس باشد انسان كاملى است:
1- مقام عبوديت 2- صبر و شكيبايى و استقامت 3- بازگشت پى در پى به سوى خدا.
نكتهها:
1- درسهاى مهمى از داستان ايوب
با اينكه مجموع سرگذشت اين پيامبر شكيبا تنها در چهار آيه اين سوره آمده، اما
همين مقدار كه قرآن بيان داشته الهامبخش حقايق مهمى است:
الف: آزمون الهى آن قدر وسيع و گسترده است كه حتى انبياء بزرگ با شديدترين و
سختترين آزمايشها آزموده مىشوند، چرا كه طبيعت زندگى اين
[1] نظير اين معنى در باب حدود اسلامى
و اجراى آن در مورد بيماران خطاكار نيز آمده است (كتاب الحدود ابواب حد الزنا).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 300