نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 272
و تندرو را بر او (سليمان) عرضه داشتند" (إِذْ عُرِضَ عَلَيْهِ بِالْعَشِيِّ الصَّافِناتُ الْجِيادُ).
" صافنات" جمع" صافنة" بطورى كه بسيارى از مفسران و ارباب
لغت نوشتهاند به اسبهايى گفته مىشود كه به هنگام ايستادن بر روى سه دست و پا
ايستاده، و يك دست را كمى بلند كرده، تنها نوك جلو سم را بر زمين مىگذارد، و اين
حالت مخصوص اسبهاى چابك و تيزرو است كه هر لحظه آماده حركت مىباشد [1]"
جياد" جمع" جواد" در اينجا به معنى اسبهاى سريع السير و تندرو است،
و در اصل از ماده" جود" و بخشش گرفته شده، منتهى" جود" در
انسان از طريق بخشيدن مال است، و در اسب از طريق سرعت سير.
به اين ترتيب اسبهاى مزبور هم در حالت توقف آمادگى خود را براى حركت نشان
مىداد، و هم در حال حركت سرعت عمل را.
از مجموعه اين آيه با قرائن مختلف كه در اطراف آن وجود دارد چنين بر مىآمد كه
روزى به هنگام عصر سليمان از اسبان تيزرو و چابك خود كه براى ميدان جهاد آماده
كرده بود سان مىديد، و ماموران با اسبهاى مزبور از جلو او رژه مىرفتند، و از
آنجا كه يك پادشاه عادل و صاحب نفوذ بايد ارتشى نيرومند داشته باشد، و يكى از
وسائل مهم ارتش مركبهاى تندرو است، اين توصيف در قرآن بعد از ذكر مقام سليمان به
عنوان يك نمونه از كار او بازگو شده است.
***
سليمان در اينجا براى اينكه تصور نشود كه علاقه او به اين اسبهاى پرقدرت
جنبه دنياپرستى دارد،" گفت: من اين اسبان را به خاطر ياد پروردگارم و دستور
او دوست دارم" من مىخواهم از آنها در ميدان جهاد با دشمنان او استفاده كنم
[1] بعضى گفتهاند" صافنات"
هم معنى مذكر و هم معنى مؤنث دارد، بنا بر اين اختصاص به اسبهاى ماده نخواهد داشت.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 272