نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 51
چه اينكه اگر
او را پيامبر ندانيم مسلما تالى تلو پيامبر بوده، زيرا دو كتاب از كتب عهد قديم
يكى بنام" مواعظ سليمان- يا- حكمتهاى سليمان" و ديگرى بنام" سرود
سليمان" از گفتههاى اين مرد بزرگ الهى است.
به راستى
يهوديان و مسيحيان كه به تورات كنونى معتقدند چه جوابى براى اين سؤالات دارند؟ و
اين رسواييها را چگونه مىپذيرند؟!
4-
شكرگزاران واقعى اندكند
قبل از هر
چيز در اين زمينه توجه به ريشه اصلى لغت" شكر" لازم است:
"
راغب" در" مفردات" مىگويد:" شكر" همان تصور نعمت و
اظهار آن است، بعضى گفتهاند در اصل" كشر" به معنى" كشف" (بر
وزن آن) بوده است سپس مقلوب گشته و" شكر" شده است، و نقطه مقابل
آن" كفر" است كه فراموشى نعمت و پوشاندن آن مىباشد.
سپس به
تقسيم" شكر" به شعب سه گانه:" شكر قلب" يعنى انديشه در باره
نعمت، و" شكر زبان" يعنى ثنا گفتن بر منعم، و" شكر ساير اعضا"
يعنى قدردانى و پاسخگويى در برابر نعمت، پرداخته است.
تعبير قرآن
در آيات فوق به جمله" اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُكْراً"
نشان مىدهد كه شكر بيشتر از مقوله" عمل" است، و بايد آن را در لابلاى
اعمال انسان ارائه داد، و شايد به همين دليل قرآن تعداد شكرگزاران واقعى را اندك
شمرده است، و علاوه بر آيات فوق، در آيه 23 سوره ملك بعد از آنكه نعمتهاى بزرگى
همچون آفرينش گوش و چشم و دل را بر مىشمرد اضافه مىكند:
قَلِيلًا ما تَشْكُرُونَ (كمتر شكر او را بجا مىآوريد) و در
آيه 73 نمل نيز آمده و لكن أَكْثَرَهُمْ لا يَشْكُرُونَ
(بيشتر آنها شكرگزارى نمىكنند) اين از يك سو.
از سوى ديگر
با توجه به اين نكته كه نعمتهاى خداوند كه سر تا پاى وجود
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 51