responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 18  صفحه : 316

و رهبر و پيشوا معرفى مى‌كند كه مى‌تواند درهاى حكمت را به روى انسانها بگشايد، و به صراط مستقيمى كه در آيات بعد به آن اشاره كرده راهنمايى كند.

البته خداوند نيازى به سوگند ندارد، ولى سوگندهاى قرآن همواره داراى دو فايده مهم است: نخست تاكيد روى مطلب، و ديگر بيان عظمت چيزى كه به آن سوگند ياد مى‌شود، زيرا هيچكس به موجودات كم ارزش سوگند ياد نمى‌كند.

***
آيه بعد چيزى را كه سوگند آيه قبل به خاطر آن بوده است بازگو مى‌كند، مى‌فرمايد:" مسلما تو از رسولان خداوند هستى" (إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ‌).

***
" رسالتى كه توأم با حقيقت است و بودن تو بر صراط مستقيم" (عَلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ‌) [1]
***
سپس مى‌افزايد: اين قرآنى است كه از ناحيه خداوند عزيز و رحيم نازل شده" (تَنْزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ‌) [2] تكيه روى" عزيز بودن" خداوند براى بيان قدرت او بر چنين كتاب بزرگ‌


[1] در تركيب جمله" عَلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ‌" در ميان مفسران گفتگو است، بعضى جار و مجرور را متعلق به" مرسلين" مى‌دانند، كه مفهومش اين است" رسالت تو بر جاده مستقيم است" بعضى نيز آن را خبر بعد از خبر دانسته‌اند، و مفهومش اين است كه تو بر صراط مستقيم قرار دارى، بعضى نيز آن را موضع نصب بنا بر حال بودن گرفته‌اند و مفهومش اين است كه تو از مرسلين هستى در حالى كه بر صراط مستقيم مى‌باشى (البته تفاوت چندانى از نظر معنى در اين سه احتمال نيست).

[2] منصوب بودن" تنزيل" به خاطر آنست كه مفعول فعل مقدرى است و در تقدير چنين بوده:" نزل‌ تَنْزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ‌" احتمالات ديگرى نيز در نحوه تركيب اين جمله داده شده است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 18  صفحه : 316
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست