نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 170
در حديث ديگرى از پيامبر ص مىخوانيم:
حسنوا القرآن باصواتكم فان الصوت الحسن يزيد القرآن حسنا، و قرأ يَزِيدُ فِي الْخَلْقِ ما يَشاءُ:
" قرآن را با صداى زيبا زينت بخشيد، چرا كه صداى خوب بر زيبايى قرآن
مىافزايد، سپس اين آيه را تلاوت فرمود
يَزِيدُ فِي الْخَلْقِ ما يَشاءُ.
***
بعد از بيان خالقيت پروردگار و رسالت فرشتگان كه واسطه فيضاند سخن از
رحمت او به ميان مىآورد كه زيربناى تمام عالم هستى است، مىفرمايد:
" آنچه را خداوند از رحمت براى مردم بگشايد كسى نمىتواند جلو آن را
بگيرد" (ما يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ
رَحْمَةٍ فَلا مُمْسِكَ لَها).
" و آنچه را باز دارد و امساك كند كسى بعد از او قادر به فرستادن آن
نيست" (وَ ما يُمْسِكْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ
بَعْدِهِ).
" چرا كه او قدرتمندى است شكست ناپذير و در عين حال حكيم و آگاه" (وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ).
خلاصه اينكه تمام خزائن رحمت نزد او است و هر كس را لايق ببيند مشمول آن
مىسازد، و هر كجا حكمتش اقتضا كند درهاى آن را مىگشايد، و اگر جمله جهانيان دست
به دست هم بدهند تا درى را كه او گشوده است ببندند، يا درى را كه او بسته بگشايند،
هرگز قادر نخواهند بود، و اين در حقيقت شاخه مهمى از توحيد است كه منشأ شاخههاى
ديگرى مىباشد (دقت كنيد).
شبيه اين معنى در ساير آيات قرآن نيز آمده است، آنجا كه مىگويد: