نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 387
تخيير بر قرار است، و به اصطلاح اين تخيير" تخيير استمرارى" است
نه" ابتدايى" و با اين حكم گسترده و وسيع هر گونه بهانهاى از برنامه
زندگى تو نسبت به همسرانت قطع خواهد شد، و مىتوانى فكر خود را متوجه مسئوليتهاى
بزرگ و سنگين رسالت كنى.
و براى اينكه همسران پيامبر نيز بدانند گذشته از افتخارى كه از ناحيه همسرى با
او كسب مىكنند با تسليم در برابر اين برنامه خاص در مورد تقسيم اوقات پيامبر ص يك
نوع ايثار و فداكارى از خود نشان داده، و به هيچوجه عيب و ايرادى متوجه آنها نيست،
چرا كه در برابر حكم خدا تسليم شدهاند اضافه مىكند:
" اين حكم الهى براى روشنى چشم آنها و اينكه غمگين نشوند و همه آنها راضى
به آنچه در اختيارشان مىگذارى گردند نزديكتر است (ذلِكَ أَدْنى أَنْ تَقَرَّ أَعْيُنُهُنَّ وَ لا يَحْزَنَّ
وَ يَرْضَيْنَ بِما آتَيْتَهُنَّ كُلُّهُنَ).
زيرا اولا اين يك حكم عمومى در باره همه آنها است و تفاوتى در كار نيست، و
ثانيا حكمى است از ناحيه خدا كه براى مصالح مهمى تشريع شده، بنا بر اين آنها بايد
با رضا و رغبت به آن تن دهند و نه تنها نگران نباشند بلكه خشنود گردند.
ولى در عين حال همانگونه كه در بالا نيز اشاره كرديم پيامبر ص حتى الامكان
تساوى را در تقسيم اوقات خود رعايت مىكرد جز در مواردى كه شرائط خاصى عدم مساوات
را ايجاب مىكرد، و اين خود مطلب ديگرى بود كه موجب خشنودى آنها مىشد، زيرا
مشاهده مىكردند كه پيامبر ص با اينكه مخير است سعى در برقرارى مساوات دارد.
در پايان آيه مطلب را با اين جمله ختم مىكند:" خدا آنچه را در قلوب شما
است مىداند، و خداوند از همه اعمال و مصالح بندگان با خبر است، و در عين
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 387