نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 386
اين نظر آسوده خاطر و فارغ البال كرد.
و چنان كه در آيه مورد بحث مىخوانيم فرمود:" مىتوانى (موعد) هر يك از
اين زنان را بخواهى به تاخير بيندازى و به وقت ديگرى موكول كنى، و هر كدام را
بخواهى نزد خود جاى دهى" (تُرْجِي
مَنْ تَشاءُ مِنْهُنَّ وَ تُؤْوِي إِلَيْكَ مَنْ تَشاءُ).
" ترجى" از ماده" ارجاء" به معنى تاخير، و"
تؤوى" از ماده" ايواء" به معنى كسى را نزد خود جاى دادن است.
مىدانيم يكى از احكام اسلام در مورد همسران متعدد آن است كه شوهر اوقات خود
را در ميان آنها به طور عادلانه تقسيم كند، اگر يك شب نزد يكى از آنها است، شب
ديگر نزد ديگرى باشد تفاوتى در ميان زنان از اين نظر وجود ندارد، و اين موضوع را در
كتب فقه اسلامى به عنوان" حق قسم" تعبير مىكنند.
يكى از خصايص پيامبر ص اين بود كه به خاطر شرائط خاص زندگى طوفانى و بحرانيش
مخصوصا در زمانى كه در مدينه بود و در هر ماه تقريبا يك جنگ بر او تحميل مىشد و
در همين زمان همسران متعدد داشت، رعايت حق قسم به حكم آيه فوق از او ساقط بود، و
مىتوانست هر گونه اوقات خود را تقسيم كند هر چند او با اين حال حتى الامكان
مساوات و عدالت را- چنان كه در تواريخ اسلامى صريحا آمده است- رعايت مىكرد.
ولى وجود همين حكم الهى آرامشى به همسران پيامبر ص و محيط زندگى داخلى او
مىداد.
سپس مىافزايد:" هر گاه بعضى از آنها را كنار بگذارى بعدا بخواهى او را
نزد خود جاى دهى گناهى بر تو نيست" (وَ
مَنِ ابْتَغَيْتَ مِمَّنْ عَزَلْتَ فَلا جُناحَ عَلَيْكَ).
و به اين ترتيب نه تنها در آغاز، اختيار با تو است، در ادامه كار نيز اين
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 386