نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 201
به منزله مادر" به عنوان مقدمه، ذكر شده است:
مىفرمايد:" پيامبر نسبت به مؤمنان از خود آنها اولى است" (النَّبِيُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ).
" و همسران او مادران مؤمنين محسوب مىشوند" (وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ).
با اينكه پيامبر ص به منزله پدر و همسران او بمنزله مادران مؤمنين هستند،
هيچگاه از آنها ارث نمىبرند، چگونه مىتوان انتظار داشت كه پسر خواندهها وارث
گردند.
سپس مىافزايد" خويشاوندان نسبت به يكديگر، از مؤمنان و مهاجرين، در آنچه
خدا مقرر داشته است اولى هستند" (وَ
أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللَّهِ مِنَ
الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُهاجِرِينَ).
ولى با اينحال براى اينكه راه را به كلى به روى مسلمانان نبندد و بتوانند براى
دوستان و كسانى كه مورد علاقه آنها هستند چيزى به ارث بگذارند- هر چند از طريق
وصيت نسبت به ثلث مال باشد- در پايان آيه اضافه مىكند:" مگر اينكه بخواهيد
نسبت به دوستانتان كار نيكى انجام دهيد" اين مانعى ندارد (إِلَّا أَنْ تَفْعَلُوا إِلى أَوْلِيائِكُمْ مَعْرُوفاً).
و در آخرين جمله براى تاكيد همه احكام گذشته، يا حكم اخير، مىفرمايد:
" اين حكم در كتاب الهى (در لوح محفوظ يا در قرآن مجيد) نوشته شده
است" (كانَ ذلِكَ فِي الْكِتابِ مَسْطُوراً).
***
اين بود خلاصه تفسير آيه فوق اكنون بايد به شرح هر يك از احكام چهار
گانهاى كه در اين آيه آمده است بپردازيم:
الف- منظور از اولويت پيامبر نسبت به مؤمنان چيست؟
قرآن در اين آيه اولويت پيامبر ص را نسبت به مسلمانان بطور مطلق
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 201