نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 350
است اشاره به همين معنى باشد.
نكتهها:
1-" جهاد" و" اخلاص"
از آيه فوق به خوبى استفاده مىشود كه هر گونه شكست و ناكامى نصيب ما شود
معلول يكى از دو چيز است: يا در جهاد كوتاهى كردهايم، و يا اخلاص در كار ما نبوده
است، و اگر اين دو با هم جمع شود بنا به وعده مؤكد الهى، پيروزى و هدايت حتمى است.
و اگر درست بينديشيم مىتوانيم سرچشمه مشكلات و مصائب جوامع اسلامى را در همين
امر پيدا كنيم.
چرا مسلمانان پيشرو ديروز، امروز عقب ماندهاند؟
چرا دست نياز در همه چيز حتى در فرهنگ و قوانين خويش به سوى بيگانگان دراز
مىكنند؟
چرا براى حفظ خود در برابر طوفانهاى سياسى و هجومهاى نظامى بايد به ديگران
تكيه كنند؟
چرا يك روز ديگران ريزهخوار خوان نعمت علم و فرهنگ آنها بودند اما امروز بايد
بر سر سفره ديگران بنشينند؟
و بالآخره چرا در چنگال ديگران اسيرند و سرزمينهاى آنها در اشغال متجاوزان؟!
تمام اين" چراها" يك پاسخ دارد و آن اينكه يا جهاد را فراموش كردهاند و
يا نيتها آلوده شده است.
آرى جهاد در صحنههاى علمى و فرهنگى و سياسى و اقتصادى و نظامى به دست فراموشى
سپرده شده، حب نفس و عشق به دنيا و راحت طلبى و كوتهنگرى و اغراض
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 350