نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 311
كامل درك نمىكند مگر اينكه" مراء" را ترك گويد، هر چند حق با او
باشد" [1] در حديث
ديگرى مىخوانيم كه پيامبر خدا" سليمان" به فرزندش گفت:
يا بنى اياك و المراء، فانه ليست فيه منفعة، و هو يهيج بين الاخوان العداوة:
" پسرم! از جدال بپرهيز، زيرا نه تنها سودى در آن نيست، بلكه آتش دشمنى
را ميان برادران شعلهور مىسازد" [2] و نيز از پيامبر اسلام ص نقل شده است كه فرمود:
ما ضل قوم بعد ان هداهم الا اوتوا الجدال:
" هيچ گروهى پس از هدايت گمراه نشدند مگر اينكه از راه جدال و بحثهاى
پرخاشگرانه و برترىجويانه، كه حقيقت در آن دنبال نمىشود وارد شدند" [3]
3-" كافران" و" ظالمان"
در آيات فوق يك بار با اين جمله برخورد مىكنيم كه" آيات ما را جز كافران
از روى عناد انكار نمىكنند" و بار ديگر با همين جمله با اين تفاوت، كه عنوان
ظالمان به جاى كافران نشسته و مىگويد:" آيات ما را جز ظالمان انكار
نمىكنند".
مقايسه اين دو با هم نشان مىدهد كه مساله از قبيل تكرار نيست، بلكه بيان دو
مطلب مختلف است، يكى به جنبههاى عقيدتى اشاره مىكند و ديگرى به جنبههاى عملى.
نخست مىگويد:" آنها كه با پيشداوريهاى نادرست خود و يا تقليدهاى
كوركورانه از نياكان، كفر و شرك را برگزيدهاند، هر آيت و نشانهاى را از خدا