نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 309
در اين مرحله مىگذارد، چه بسيارند كسانى كه در بحثها دقيق و موشكاف، و بر
مسائل علمى مسلط و آگاهند، اما چون از شيوه" جدال احسن" و بحثهاى سازنده
آگاه نيستند كمتر در گفتگو با ديگران موفق به نفوذ در قلب آنها مىشوند.
حقيقت اين است كه اقناع" عقل و فكر" به تنهايى كافى نيست،
بايد" عواطف" نيز اقناع گردد كه نيمى از وجود انسان را تشكيل مىدهند.
به تعبير ديگر نفوذ در مرحله" خود آگاه" روح انسان به تنهايى كفايت
نمىكند بايد در مرحله" ناآگاه" كه بخش مهم روح را تشكيل مىدهد نيز
نفوذ كرد.
از بررسى حال پيامبران مخصوصا حال پيامبر اسلام ص و ائمه هدى ع بخوبى استفاده
مىشود كه اين بزرگواران براى تحقق بخشيدن به اهداف تبليغى و تربيتى خود از اخلاق
اجتماعى و اصول روانشناسى و انسانىترين شيوههاى نفوذ در قلبها استفاده مىكردند.
طرز برخورد آنها با مردم چنان بود كه به سرعت آنها را به سوى اهداف خود جلب و
جذب مىكردند، گرچه بعضى ميل دارند به اين امور هميشه جنبه اعجاز دهند اما چنين
نيست، اگر ما هم سنت و روش و شيوه بحث آنها را در برخورد با ديگران به كار بنديم
به سرعت مىتوانيم در آنها اثر بگذاريم و در اعماق جانشان نفوذ كنيم.
قرآن با صراحت به پيامبر اسلام ص مىگويد: فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ
كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ:" به خاطر رحمت الهى است كه نسبت به آنها نرمخو
شدهاى كه اگر خشن و سنگدل بودى از اطراف تو پراكنده مىشدند" (آل عمران-
159).
بسيار ديده شده است كه بعضى بعد از ساعتها بحث و گفتگو نه تنها پيشرفتى در
مذاكرات خود حاصل نمىكنند بلكه طرف را در عقيده باطل خويش راسختر
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 309