نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 225
يا اينكه به راستى در قيامت به آنها گفته مىشود بيائيد بار گناهان آنها را بر
دوش بكشيد و آنها سر باز مىزنند و دروغ و افتراى خود را ظاهر مىكنند.
يا اينكه ظاهر سخنان آنها اين بود كه هر انسانى مىتواند مسئوليت گناه ديگرى
را بر عهده گيرد، در حالى كه اين سخن نيز دروغ و افترا است و هر كس مسئول اعمال
خويش است.
نكتهها:
1- سنتهاى نيك و بد
در منطق اسلام پايهگذارى يك برنامه اجتماعى مسئوليت آفرين است و خواه ناخواه
انسان را در آن برنامه و كار تمام كسانى كه به آن عمل مىكنند شريك و سهيم
مىسازد، چرا كه انگيزههاى عمل، بخشى از مقدمات عمل است، و مىدانيم هر كس در
مقدمه كارى دخيل باشد در ذى المقدمه نيز شريك است هر چند مقدمه سادهاى باشد.
شاهد اين سخن حديثى است كه از پيامبر گرامى اسلام ص نقل شده است:
پيامبر ص با جمعى از ياران همراه بود سائلى آمد و تقاضاى كمك كرد كسى باو چيزى
نداد، مردى پيشقدم شد و به او كمكى كرد، ديگران تشويق شدند، آنها نيز كمك كردند،
در اينجا پيامبر فرمود
من سن خيرا فاسنن به كان له اجره و من اجور من تبعه، غير منتقص من اجورهم
شيئا، و من سن شرا فاسنن به كان عليه وزره و من اوزار من تبعه، غير منتقص من
اوزارهم شيئا!:
" كسى كه سنت نيكى بگذارد و ديگران به آن اقتدا كنند پاداش آن و از پاداش
كسانى كه پيروى كردند براى او خواهد بود، بى آنكه از پاداششان كاسته شود، و كسى كه
سنت شرى بگذارد و به آن اقتدا كنند گناه آن و از گناهان كسانى كه پيروى كردهاند
بر او خواهد بود، بىآنكه از گناهان آنها كاسته
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 225