responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 16  صفحه : 143

و گزينش امام معصوم از سوى خدا تفسير شده است، و جمله" ما كانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ" (آنها اختيارى در اين زمينه ندارند) نيز بر همين معنى تطبيق شده و اين در واقع از قبيل بيان مصداق روشن است، چرا كه مساله حفظ دين و آئين، و انتخاب رهبر معصوم براى اين هدف، جز از ناحيه خدا ممكن نيست‌ [1]

***
آيه بعد كه سخن از علم گسترده خداوند مى‌گويد در حقيقت تاكيدى است و يا دليلى است براى آنچه در آيه قبل از اختيار گسترده خداوند بيان شد، مى‌فرمايد:

" پروردگار تو مى‌داند آنچه را سينه‌هاشان پنهان مى‌دارد، و آنچه را كه آشكار مى‌كنند" (وَ رَبُّكَ يَعْلَمُ ما تُكِنُّ صُدُورُهُمْ وَ ما يُعْلِنُونَ‌).

اين احاطه او بر همه چيز دليلى است بر اختيار او نسبت به همه چيز و ضمنا تهديدى است براى مشركان كه گمان نكنند خدا از نيات و توطئه‌هاى آنها آگاه نيست.

***
آخرين آيه مورد بحث كه در حقيقت، حكم نتيجه‌گيرى و توضيح براى آيات گذشته در زمينه نفى شرك دارد، چهار وصف از اوصاف الهى را منعكس مى‌كند كه همه فرع بر خالقيت و مختار بودن او است.

نخست مى‌گويد:" او خدايى است كه معبودى جز او نيست" (وَ هُوَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ).

چگونه ممكن است معبودى جز او پيدا شود، در حالى كه خالق منحصر به او است، و همه اختيارات متعلق به او مى‌باشد، آنها كه به بهانه شفاعت و مانند آن دست به دامن بتها مى‌زنند، سخت در اشتباهند.


[1]" اصول كافى" و تفسير" على بن ابراهيم" (طبق نقل تفسير نور الثقلين ج 4 ص 136).

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 16  صفحه : 143
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست