نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 143
و گزينش امام معصوم از سوى خدا تفسير شده است، و جمله" ما كانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ" (آنها اختيارى در اين زمينه ندارند) نيز بر همين معنى تطبيق شده و اين
در واقع از قبيل بيان مصداق روشن است، چرا كه مساله حفظ دين و آئين، و انتخاب رهبر
معصوم براى اين هدف، جز از ناحيه خدا ممكن نيست [1]
***
آيه بعد كه سخن از علم گسترده خداوند
مىگويد در حقيقت تاكيدى است و يا دليلى است براى آنچه در آيه قبل از اختيار
گسترده خداوند بيان شد، مىفرمايد:
" پروردگار تو مىداند آنچه را سينههاشان پنهان مىدارد، و آنچه را كه
آشكار مىكنند" (وَ رَبُّكَ يَعْلَمُ ما
تُكِنُّ صُدُورُهُمْ وَ ما يُعْلِنُونَ).
اين احاطه او بر همه چيز دليلى است بر اختيار او نسبت به همه چيز و ضمنا
تهديدى است براى مشركان كه گمان نكنند خدا از نيات و توطئههاى آنها آگاه نيست.
***
آخرين آيه مورد بحث كه در حقيقت، حكم نتيجهگيرى و توضيح براى آيات گذشته
در زمينه نفى شرك دارد، چهار وصف از اوصاف الهى را منعكس مىكند كه همه فرع بر
خالقيت و مختار بودن او است.
نخست مىگويد:" او خدايى است كه معبودى جز او نيست" (وَ هُوَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ).
چگونه ممكن است معبودى جز او پيدا شود، در حالى كه خالق منحصر به او است، و
همه اختيارات متعلق به او مىباشد، آنها كه به بهانه شفاعت و مانند آن دست به دامن
بتها مىزنند، سخت در اشتباهند.
[1]" اصول كافى" و
تفسير" على بن ابراهيم" (طبق نقل تفسير نور الثقلين ج 4 ص 136).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 143