نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 539
گرچه در آيه فوق صريحا اين معنى ذكر نشده كه داورى نهايى در روز قيامت است،
ولى به قرينه دو آيه ديگر كه درست از اختلافات بنى اسرائيل و داورى خداوند در ميان
آنها سخن مىگويد، و صريحا روز قيامت در آن آمده روشن مىشود كه هدف در آيه مورد
بحث، نيز همين است.
در آيه 17 سوره جاثيه چنين آمده: إِنَّ
رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فِيما كانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ:" پروردگار تو در قيامت در ميان آنها در آنچه اختلاف
كردند، داورى مىكند".
نظير همين معنى در آيه 93 سوره يونس نيز آمده است.
توصيف خداوند به" عزيز" و" عليم" اشاره به دو وصفى است كه
در قاضى و داور لازم است: آگاهى به حد كافى، و قدرت براى اجراى حكم، خدا از همه
آگاهتر است و از همه تواناتر.
***
و از آنجا كه اين سخنان علاوه بر بيان عظمت قرآن و تهديد بنى اسرائيل،
وسيلهاى براى آرامش و آسودگى خاطر پيامبر ص است در آيه بعد مىافزايد" بنا
بر اين بر خداوند تكيه كن" (فَتَوَكَّلْ
عَلَى اللَّهِ).
توكل بر خدايى كه عزيز است و شكست ناپذير، و به هر چيز عالم و آگاه، توكل بر
خدايى كه قرآنى با اين عظمت در اختيار تو گذارده است.
بر او توكل كن و از مخالفتهاى آنها نترس" چرا كه تو بر حق آشكار
هستى" (إِنَّكَ عَلَى الْحَقِّ الْمُبِينِ).
***
در اينجا اين سؤال مطرح مىشود اگر قرآن حق آشكار است، پس چرا اينهمه با
آن مخالفت مىكنند، آيات بعد در واقع جوابگوى اين سؤال است.
مىگويد: اگر آنها اين حق مبين را پذيرا نمىشوند، و سخنان گرم تو
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 539