نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 136
موارد به معنى" دوران" است، دورانى كه ممكن است ميليونها و يا
ميلياردها سال طول بكشد، و شواهد اين معنى از ادبيات عرب، و ادبيات زبانهاى ديگر،
به طور مشروح در جلد ششم تفسير نمونه آيه 54 سوره اعراف (صفحه 200 به بعد) بحث
كردهايم، و اين دورانهاى ششگانه را نيز مشخص نمودهايم.
و نيز معنى" عرش" و جمله" اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ" در همانجا آمده است.
و در پايان آيه اضافه مىكند" او خداوند رحمان است" (الرَّحْمنُ).
كسى كه رحمت عامش همه موجودات را در برگرفته، و مطيع و عاصى و مؤمن و كافر از
خوان نعمت بى دريغش بهره مىگيرند.
اكنون كه خدايى دارى بخشنده و قادر و توانا،" اگر چيزى مىخواهى از او
بخواه كه از خواست همه بندگانش آگاه است" (فَسْئَلْ بِهِ خَبِيراً).
در حقيقت اين جمله نتيجه مجموع بحثهاى گذشته است كه مىگويد به آنها اعلام كن
كه من از شما پاداش نمىخواهم و بر خدايى توكل كن كه جامع اينهمه صفات است، هم
قادر است، هم رحمن، هم خبير است و هم آگاه، حال كه چنين است هر چه مىخواهى از او
بخواه.
مفسران در تفسير اين جمله بيانات ديگرى دارند و غالبا سؤال را در اينجا به
معنى پرسش كردهاند (نه تقاضا) و گفتهاند مفهوم جمله اين است كه اگر مىخواهى
درباره آفرينش هستى و قدرت پروردگار سؤال كنى از خود او بهپرس كه از همه چيز با
خبر است.
بعضى علاوه بر اين كه" سؤال" را به" پرسش" تفسير كردهاند
گفتهاند منظور از" خبير" جبرئيل و يا پيامبر است يعنى صفات خدا را از
آنها بپرس.
البته تفسير اخير بسيار بعيد به نظر مىرسد، و تفسير قبل از آن نيز چندان
متناسب با آيات گذشته نيست و آنچه در معنى آيه گفتيم كه منظور از سؤال تقاضا
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 136