responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 134

در تفسير اين آيه احتمالات ديگرى نيز داده‌اند، از جمله:

جمعى از مفسرين معتقدند كه معنى آيه چنين است:" من از شما هيچگونه پاداشى نمى‌خواهم مگر اينكه خود بخواهيد اموالى در راه خدا به نيازمندان انفاق كنيد كه آن بسته به ميل خود شما است" [1] ولى تفسير اول بسيار نزديكتر به معنى آيه است.

از آنچه در بالا گفتيم روشن شد كه ضمير در" عليه" به قرآن و تبليغ آئين اسلام باز مى‌گردد چرا كه سخن از عدم مطالبه اجر و پاداش در برابر اين دعوت است.

اين جمله علاوه بر اينكه بهانه‌هاى مشركان را قطع مى‌كند، روشن مى‌سازد كه قبول اين دعوت الهى بسيار سهل و ساده و آسان و براى همه كس بدون هيچ زحمت و هزينه‌اى امكان پذير است.

و اين خود گواهى است بر صدق دعوت پيامبر ص و پاكى فكر و برنامه او چرا ك مدعيان دروغين حتما براى اجر و پاداشى خواه مستقيم يا غير مستقيم دست به اين كار مى‌زنند.

***
آيه بعد تكيه‌گاه اصلى پيامبر را روشن مى‌سازد و مى‌فرمايد:" توكل بر خداوندى كن كه زنده است و هرگز نمى‌ميرد" (وَ تَوَكَّلْ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لا يَمُوتُ‌).

و با داشتن تكيه‌گاه و پناهگاه و سرپرستى كه هميشه زنده است و هميشه زنده خواهد بود نه نيازى به اجر و پاداش آنها دارى، و نه وحشتى از ضرر و زيان و توطئه آنان.

و اكنون كه چنين است" تسبيح و حمد او بجا آور" از نقصها منزه بشمر، و در


[1] در اين صورت استثناء،" استثناء منقطع" خواهد بود.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 134
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست