نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 134
در تفسير اين آيه احتمالات ديگرى نيز دادهاند، از جمله:
جمعى از مفسرين معتقدند كه معنى آيه چنين است:" من از شما هيچگونه پاداشى
نمىخواهم مگر اينكه خود بخواهيد اموالى در راه خدا به نيازمندان انفاق كنيد كه آن
بسته به ميل خود شما است" [1] ولى تفسير اول بسيار نزديكتر به معنى آيه است.
از آنچه در بالا گفتيم روشن شد كه ضمير در" عليه" به قرآن و تبليغ
آئين اسلام باز مىگردد چرا كه سخن از عدم مطالبه اجر و پاداش در برابر اين دعوت
است.
اين جمله علاوه بر اينكه بهانههاى مشركان را قطع مىكند، روشن مىسازد كه
قبول اين دعوت الهى بسيار سهل و ساده و آسان و براى همه كس بدون هيچ زحمت و
هزينهاى امكان پذير است.
و اين خود گواهى است بر صدق دعوت پيامبر ص و پاكى فكر و برنامه او چرا ك
مدعيان دروغين حتما براى اجر و پاداشى خواه مستقيم يا غير مستقيم دست به اين كار
مىزنند.
***
آيه بعد تكيهگاه اصلى پيامبر را روشن مىسازد و مىفرمايد:" توكل بر
خداوندى كن كه زنده است و هرگز نمىميرد" (وَ تَوَكَّلْ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لا يَمُوتُ).
و با داشتن تكيهگاه و پناهگاه و سرپرستى كه هميشه زنده است و هميشه زنده
خواهد بود نه نيازى به اجر و پاداش آنها دارى، و نه وحشتى از ضرر و زيان و توطئه
آنان.
و اكنون كه چنين است" تسبيح و حمد او بجا آور" از نقصها منزه بشمر،
و در
[1] در اين صورت استثناء،"
استثناء منقطع" خواهد بود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 134