responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 62

در تفسير جمله" سَواءً الْعاكِفُ فِيهِ وَ الْبادِ" مفسران بيانات گوناگونى دارند: بعضى گفته‌اند منظور اين است كه همه مردم در مراسم عبادت در اين كانون توحيد يكسانند، و هيچكس حق مزاحمت به ديگرى در امر حج و عبادت در كنار خانه خدا ندارد.

در حالى كه بعضى معنى وسيعترى براى اين جمله قائل شده‌اند و گفته‌اند نه تنها در مراسم عبادت مردم يكسانند بلكه در استفاده كردن از زمين و خانه‌هاى اطراف مكه براى استراحت و ساير نيازهاى خود نيز بايد مساوات باشد، به همين جهت جمعى از فقهاء خريد و فروش و اجاره خانه‌هاى مكه را تحريم كرده‌اند و آيه فوق را شاهد بر آن مى‌دانند.

در روايات اسلامى نيز تاكيد شده كه نبايد زوار خانه خدا را از سكونت در خانه‌ها و منازل مكه جلوگيرى كرد كه بعضى به صورت تحريم و بعضى به صورت كراهت است.

در نهج البلاغه در نامه‌اى كه على ع به" قثم بن عباس" فرماندار مكه نگاشت چنين مى‌خوانيم:

و مر اهل مكه ان لا ياخذوا من ساكن اجرا، فان اللَّه سبحانه يقول:" سَواءً الْعاكِفُ فِيهِ وَ الْبادِ" فالعاكف المقيم به، و البادى الذى يحج اليه من غير اهله:

" به مردم مكه دستور ده تا از كسانى كه در اين شهر سكنى مى‌كنند اجاره بها نگيرند، زيرا خداوند مى‌فرمايد: در اين سرزمين كسانى كه مقيمند يا از بيرون مى‌آيند يكسانند، منظور از" عاكف" كسى است كه در آنجا اقامت دارد، و از" بادى" كسى است كه از نقاط ديگر به قصد حج مى‌آيد" [1] در حديث ديگرى از امام صادق ع در تفسير همين آيه مى‌خوانيم‌

كانت‌


[1] نهج البلاغه نامه 67.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 62
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست