نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 62
در تفسير
جمله" سَواءً الْعاكِفُ فِيهِ وَ الْبادِ"
مفسران بيانات گوناگونى دارند: بعضى گفتهاند منظور اين است كه همه مردم در مراسم
عبادت در اين كانون توحيد يكسانند، و هيچكس حق مزاحمت به ديگرى در امر حج و عبادت
در كنار خانه خدا ندارد.
در حالى كه
بعضى معنى وسيعترى براى اين جمله قائل شدهاند و گفتهاند نه تنها در مراسم عبادت
مردم يكسانند بلكه در استفاده كردن از زمين و خانههاى اطراف مكه براى استراحت و
ساير نيازهاى خود نيز بايد مساوات باشد، به همين جهت جمعى از فقهاء خريد و فروش و
اجاره خانههاى مكه را تحريم كردهاند و آيه فوق را شاهد بر آن مىدانند.
در روايات
اسلامى نيز تاكيد شده كه نبايد زوار خانه خدا را از سكونت در خانهها و منازل مكه
جلوگيرى كرد كه بعضى به صورت تحريم و بعضى به صورت كراهت است.
در نهج
البلاغه در نامهاى كه على ع به" قثم بن عباس" فرماندار مكه نگاشت چنين
مىخوانيم:
و مر اهل
مكه ان لا ياخذوا من ساكن اجرا، فان اللَّه سبحانه يقول:"
سَواءً الْعاكِفُ فِيهِ وَ الْبادِ" فالعاكف المقيم به، و البادى
الذى يحج اليه من غير اهله:
" به
مردم مكه دستور ده تا از كسانى كه در اين شهر سكنى مىكنند اجاره بها نگيرند، زيرا
خداوند مىفرمايد: در اين سرزمين كسانى كه مقيمند يا از بيرون مىآيند يكسانند،
منظور از" عاكف" كسى است كه در آنجا اقامت دارد، و از" بادى"
كسى است كه از نقاط ديگر به قصد حج مىآيد" [1]
در حديث ديگرى از امام صادق ع در تفسير همين آيه مىخوانيم