نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 63
مكه ليست
على شىء منها باب، و كان اول من علق على بابه المصراعين، معاوية بن ابى سفيان، و
ليس ينبغى لاحد ان يمنع الحاج شيئا من الدور و منازلها:
" در
آغاز خانههاى مكه، در نداشت، نخستين كسى كه براى خانه خود در گذاشت معاويه بود، و
سزاوار نيست هيچكس حجاج را از خانهها و منازل مكه منع كند".
از بعضى از
روايات نيز استفاده مىشود كه زوار خانه خدا حق دارند از حياط خانهها تا پايان
مناسك حج استفاده كنند.
البته اين
حكم تا حدود زيادى با بحث آينده ارتباط دارد كه منظور از مسجد الحرام در اين آيه
خصوص آن مسجد است، يا تمام مكه را شامل مىشود، در صورتى كه قول اول را بپذيريم
نوبت به خانههاى مكه نمىرسد، ولى در صورتى كه تمام مكه را در مفهوم آيه داخل
بدانيم تحريم خريد و فروش و يا اجاره گرفتن از خانههاى مكه براى حجاج مطرح مىشود
و از آنجا كه اين مطلب از نظر منابع فقهى و روايات و تفسير مسلم نيست حكم به تحريم
مشكل است، ولى بدون شك سزاوار است اهل مكه هر گونه تسهيلاتى براى زوار خانه خدا
قائل شوند و هيچگونه اولويت و امتيازى براى خود نسبت به آنها حتى در خانهها قائل
نشوند، و روايات نهج البلاغه و مانند آن نيز ظاهرا اشاره به همين است.
و به هر حال
قول به تحريم در ميان فقهاى شيعه و اهل تسنن، طرفداران زيادى ندارد (براى توضيح
بيشتر به جلد 20 جواهر الكلام صفحه 48 به بعد در احكام منى مراجعه شود).
اين معنى نيز
مسلم است كه هيچكس حق ندارد به عنوان متولى خانه خدا يا عناوين ديگر، كمترين
مزاحمتى براى زائر اين خانه ايجاد كند، و يا آن را بيك پايگاه اختصاصى براى
تبليغات و برنامههاى خود تبديل نمايد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 63