نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 200
و اين نشان مىدهد كه حكومت از مهمترين وديعههاى الهى است كه بايد آن را به
اهلش سپرد.
همچنين دليل عموميت عهد و پيمان، تعبيراتى است كه در ساير آيات قرآن آمده از
جمله و أَوْفُوا بِعَهْدِ اللَّهِ إِذا
عاهَدْتُمْ:" به عهد خداوند وفا كنيد هنگامى كه عهد
و پيمان بستيد" (نحل- 91).
قابل توجه اينكه در بعضى از آيات قرآن تعبير به" اداى امانت" و
يا" عدم خيانت در امانت" شده، در حالى كه در آيه مورد بحث تعبير
به" رعايت امانت" شده كه هم شامل ادا مىشود هم محافظت و مراقبت كامل از
آن.
بنا بر اين اگر كوتاهى در اصلاح چيزى كه مورد امانت است باعث ضرر يا خطرى بشود
شخص امين موظف است كه در اصلاح آن نيز بكوشد (و به اين ترتيب سه كار لازم است اداء
و حفظ و اصلاح).
به هر حال مسلم است كه پايبند بودن به تعهدات و حفظ و اداى امانات از مهمترين
پايههاى نظام اجتماعى بشر است و بدون آنها هرج و مرج در سرتاسر جامعه به وجود
خواهد آمد، به همين دليل حتى افراد و ملتهايى كه اعتقاد الهى و مذهبى نيز ندارند
براى مصون ماندن از اين هرج و مرج اجتماعى ناشى از خيانت در عهد و امانت، خود را
موظف به انجام اين دو برنامه- لا اقل در مسائل كلى اجتماعى- مىدانند.
در زمينه اهميت امانت در جلد سوم تفسير نمونه صفحه 432 به بعد (ذيل آيه 58 سوره
نساء) و در جلد هفتم تفسير نمونه صفحه 136 (ذيل آيه 27 سوره انفال) و در زمينه
وفاء به عهد جلد چهارم صفحه 242 (ذيل آيه يك سوره مائده) و جلد 11 صفحه 382 (ذيل
آيه 91 سوره نحل) مشروحا بحث كردهايم.
***
بالآخره در نهمين آيه آخرين ويژگى مؤمنان را كه محافظت بر نمازها است
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 200