نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 57
دشوارى
دارند.
4- اصل
برائت و آيه" ما كُنَّا مُعَذِّبِينَ
..."
در علم اصول
در مباحث" برائت" به آيه فوق، استدلال شده است، زيرا حد اقل مفهوم آيه
اين است كه در مسائلى كه عقل قادر به درك آن نيست، خداوند بدون بعث رسولان يعنى
بيان احكام و وظائف، كسى را مجازات نمىكند، و اين دليل بر نفى مجازات و عقاب در
موارد عدم بيان است، و اصل برائت نيز چيزى جز اين نمىگويد كه عقاب بدون بيان صحيح
نيست.
اما اينكه
بعضى گفتهاند كه منظور از عذاب در آيه فوق، تنها عذاب استيصال يعنى مجازاتهاى
نابود كننده همچون طوفان نوح است، هيچ دليلى بر آن نيست، بلكه همانگونه كه گفتيم
اطلاق آيه آن را نفى مىكند و هر گونه عذاب و مجازات را فرا مىگيرد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 57