responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 56

او خواندم كه چه تصميمى دارد و يا فلان عمل را كه از فلانى سر زد، بقيه‌اش را خواندم، همچنين تعبير به خواندن، در مورد عكسهايى كه از بيماران مى‌گيرند نيز امروز رائج است.

روى همين جهت است كه در آيات فوق خوانديم خطوط اين نامه عمل به هيچوجه قابل انكار نيست، زيرا كه آثار واقعى و تكوينى خود عمل است، درست مانند صداى ضبط شده انسان يا عكسى كه از او گرفته‌اند و يا اثر انگشت او.

3- بى گناه و با گناه را با هم نمى‌سوزانند!

به عكس آنچه معروف است كه عوام مى‌گويند" آتش كه گرفت خشك و تر مى‌سوزد" در منطق عقل و تعليمات انبياء هيچ بى گناهى به جرم گناه ديگرى مجازات نخواهد شد، در تمام شهرهاى لوط يك خانواده مؤمن وجود داشت خدا به هنگام مجازات آن قوم منحرف و آلوده، آن يك خانواده را نجات داد.

آيات فوق نيز با صراحت مى‌گويد" وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‌".

بنا بر اين اگر در پاره‌اى از احاديث غير معتبر چيزى بر خلاف اين قانون كلى اسلام ديده شود حتما بايد آن را كنار گذاشت، يا توجيه كرد، مانند روايتى كه مى‌گويد:" شخص ميت به خاطر گريه و بى‌تابى بازماندگانش، معذب مى‌شود" (ممكن است منظور از معذب شدن، عذاب الهى نباشد بلكه ناراحتى است كه روح او بر اثر آگاهى از بى‌تابى بستگانش پيدا مى‌كند).

و نيز روشن مى‌شود عقيده كسانى كه مى‌گويند فرزندان كفار همراه پدرانشان در آتش دوزخ خواهند بود يك عقيده اسلامى نيست، چرا كه هيچ فرزندى به گناه پدر و مادر مجازات نمى‌گردد و به همين دليل ما در جاى خود گفته‌ايم كه حتى فرزندان نامشروع، شخصا هيچ گناهى ندارند و درهاى سعادت و نجات- اگر بخواهند- به روى آنان گشوده است، هر چند زمينه تربيتى‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 56
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست